جمعه 10 فروردین 1403
EN

خبرگزاری

تردد بدون ويزا ممنوع/ استقرار نمايندگي صدور ويزا در مرز

تردد بدون ويزا ممنوع/ استقرار نمايندگي صدور ويزا در مرز
ه گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، محمد سالم الغباني، وزير كشور عراق، در اين بازديد از صدو ويزاي اين كشور، براي زوار اربعين حسيني از يك تا دو ماه خبر داد و اظهار كرد: اين امر در راستاي ايجاد بستر لازم و راحتي زوار عتبات عاليات در هنگام اربعين حسيني براي بازگشت به ايران است.

وي، تصريح كرد: با هدف جلوگيري از ازدحام زائران عتبات عاليات در هنگام بازگشت از مراسم اربعين حسيني در سه مرز مهم ايران با كشور عراق نمايندگي هاي صدو ويزا داير مي شود و در مرز مهران، مرز شلمچه و مرز چزابه در استان هاي ايلام و كرمانشاه و خوزستان، ويزا با مدت اعتبار يك تا دو ماه صادر مي شود.

وزير كشور عراق، بيان كرد: طوري ويزا داده مي شود كه فرصت باشد زوار اربعين حسيني چه از ايران و چه از كشورهاي ديگر فرصت كافي براي برگشت به كشور را داشته باشند و تمهيدات لازم براي تامين امنيت زوار اربعين حسيني در سال جاري در اين كشور فراهم شده است.

سالم الغباني، ابراز كرد: زوار اربعين حسيني از هر مرزي كه براي حضور در مراسم اربعين حسيني وارد كشور عراق مي شوند، بايد ويزا داشته باشند و تاكيد مي شود در صورت تردد زوار در اين كشور بايد ويزا و گذرنامه به همراه خود داشته باشند.

معاون سياسي و امنيتي استاندار ايلام، نيز در اين بازديد، گفت: تفاهم شده است كه با توجه محدوديت هاي تعداد كنسولگري كشور عراق در ايران، چندين نمايندگي كنسولگري در كشور در استان ايلام و نقاط همجوار داير شود كه بتواند جوابگوي نياز مراجعين باشد.

حسين كلانتري، تصريح كرد: با توجه به اينكه پيش بيني مي شود در سال جاري شاهد حضور گسترده زوار حسيني در مراسم اربعين سال جاري باشيم، با رايزني هاي صورت گرفته، تمهيدات لازم در اين زمينه در مرز مهران فراهم و تدارك ديده شده است.

وي، خاطرنشان كرد: همچنين استان ايلام و به ويژه شهر و مرز مهران براي استقبال از زائران حسيني از آمادگي لازم برخوردار است و برنامه ريزي لازم در اين استان با تشكيل ستاد اربعين حسيني و كميته هاي مختلف انجام شده است.

وزير كشور عراق، در اين نشست از آمادگي كشور عراق براي پذيرايي و استقبال از زائران اربعين حسيني خبر داد.

همچنين محسن نظافتي، مدير كل عتبات عاليات سازمان حج و زيارت چندي پيش از نام نويسي بيش از 350 هزار نفر در سامانه«سماح»خبر داد و اظهار داشت: براي پيش ثبت‌نام عتبات هيچ هزينه‌اي دريافت نمي‌شود. كارگزاران زيارتي كه اين ثبت‌نام را از طريق سامانه«سماح»انجام مي‌دهند، نبايد هيچ هزينه‌اي از متقاضيان اربعين دريافت كنند، چون ما مبلغي را به اين منظور تعيين نكرده‌ايم.

نظافتي با بيان اينكه پيش ثبت‌نام در سامانه«سماح»اجباري است، افزود: همزمان با آغاز ماه محرم ثبت نام‌ها شتاب بيشتري گرفته است و هم‌اينك هر روز بر تعداد ثبت‌نام‌هاي افزوده مي‌شود و پس از تاسوعا و عاشورا ثبت‌نام‌هاي رسمي آغاز خواهد شد؛ ولي پيش ثبت‌نام‌ها همچنان ادامه دارد.

وي با بيان اين كه اين پيش ثبت نام براي سامان‌دهي زائران اربعين و تعيين مرز و زمان خروج آن‌ها است تا نظمي در رفت و آمد زئران ايجاد شود، افزود: پيش‌ثبت‌نام در اين سامانه متضمن ارائه خدماتي مثل اسكان و حمل و نقل در خاك عراق نيست‌، چون آن زمان خدمات‌، بيشتر از جانب مردم ارائه مي‌شود، اگر آن‌ها نباشند، خدمات شهر و آنچه دولت اين كشور آماده مي‌كند، كفاف زائران اربعين را نمي‌دهد.

نظافتي گفت: سفير ايران در عراق نيز كه مسئوليت ستاد ويژه اربعين در عراق را به عهده گرفته، تاكيد كرده است امسال زائراني كه قصد سفر به عتبات عاليات را در اربعين دارند فقط با دريافت ويزا مي‌توانند از كشور و به عراق وارد شوند.

وي افزود: با وجود چنين تدابيري مقامات ايراني همچنان پيش‌بيني مي‌كنند جمعيت بيشتري از ايران امسال در مراسم اربعين عراق شركت كنند. اگر شرايط مساعد باشد اين جميعت حتما بيشتر از سال گذشته خواهد شد.

براي پيش ثبت نام در سامانه «سماح» كليك كنيد.
برچسب ها : اربعین،
مدیر سایت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.
خطایی رخ داده است. خطا : آرشیو در حال حاضر در دسترس نیست