جمعه 10 فروردین 1403
EN

خبرگزاری

رئيس سازمان امور ديانت تركيه بر ضرورت حضور ايران در مناسك حج تاكيد كرد

  • 11 بهمن 1395
  • 11:19
  • حج تمتع
  • 0 دیدگاه
  • 614 بازدید
  • Article Rating
رئيس سازمان امور ديانت تركيه بر ضرورت حضور ايران در مناسك حج تاكيد كرد
رئيس سازمان امور ديانت تركيه بر ضرورت حضور مسلمانان ايران در مناسك حج عمره و تمتع تاكيد كرد و گفت: در خصوص موضوع حضور ايرانيان در مراسم حج ابراهيمي با مقامات عربستان سعودي رايزني كرده ايم.
به گزارش خبرنگار ايرنا، دكتر محمد گورمز روز پنجشنبه در ديدار با آيت الله محمدعلي تسخيري مشاور عالي مقام معظم رهبري در امور جهان اسلام و دبير كل پيشين مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي افزود: سال گذشته نيز براي حل مساله حضور حجاج ايراني در مناسك حج خيلي رايزني كرديم ولي تلاش ما براي حل موضوع به نتيجه نرسيد.

وي با اظهار تاسف از تعطيل شدن انجام تكليف الهي حج براي ايرانيان ادامه داد: ما معتقديم كه تحت هر شرايطي نبايد واجب الهي و آموزه هاي ديني مورد توافق همه مسلمانان از جمله حج تعطيل شود.

وي حج را نماد وحدت مسلمانان دانست و ادامه داد: در سفر اخير خود به عربستان نيز نخستين سوال من از مقامات سعودي دعوت از ايران براي اعزام حجاج ايراني براي مناسك امسال بود و اعلام كردند كه اين دعوت انجام شده است.

وي خواستار اجابت دعوت از سوي ايران براي انجام مناسك حج تمتع شد و گفت: انجام سفر حج براي آينده امت اسلام و تقويت وحدت ضروري است.

وي با تاكيد بر گفتگوي دو طرفه براي حل موضوع حضور حجاج اراني در مراسم حج امسال اضافه كرد: اگر سفر حج و به طور كلي مناسك ديني برقرار باشد و به جا آورده شود، زبان تند حكمفرما نخواهد بود.

وي ادامه داد: به نظر ما هيچ مسلماني نبايد از سفر حج محروم شود و همه بايد با حلم و وحدت رفتار كنند چرا كه وحدت نياز امروز امت اسلامي است.

پروفسور گورمز اظهار كرد: براي جلوگيري از حضور ايران در مناسك حج امسال خيلي از محافل دوباره تلاش خواهند كرد ولي من از ساير مقامات مرتبط در كشورهاي اسلامي هم خواسته ام كه در اين خصوص وارد ميدان شوند و به حل مساله كمك كنند.

وي در ادامه از دست رفتن وحدت و عدالت را بزرگترين سختي و خسران براي امت اسلامي دانست و افزود: علماي جهان اسلام براي حفظ و تقويت وحدت بايد وارد اين عرصه شوند و بيش از سياستمداران تلاش كنند.

رئيس سازمان امور ديانت تركيه با اظهار تاسف از ادامه جنگ و خونريزي در جهان اسلام بيان كرد: علماي جهان اسلام بايد در خصوص وضع فعلي خود تامل كنند چرا كه جهان اسلام دچار مشكلات مختلفي است و علما بايد راه حل ارائه دهند.

وي اضافه كرد: دل همه ما و همه مسلمانان از وضعيت كنوني خون است چرا كه جهان اسلام در شرايط بدي قرار دارد و در مقابل اسلام هراسي نيز در جهان تبليغ و نهادينه مي شود.

وي جلوگيري از ادامه خونريزي و روي آوردن به وحدت را وظيفه كنوني علماي جهان اسلام دانست و اظهار كرد: امروزه استراتژي هاي نادرست سياسي موجب كشته و آواره شدن هزاران نفر شده و امكان زندگي مسالمت آميز سلب شده است.

پروفسور گورمز اضافه كرد: فتنه جنگ و اختلاف جهان اسلام را در برگرفته و ترس ما اين است كه اين فتنه به عنوان ميراثي شوم براي نسل بعدي و فرزندان ما باقي بماند.

وي گفت: دنياي اسلام به سمت افراطي گري و خشونت طي مسير مي كند و همين امر تخم فتنه را در منطقه كاشته و دائم تقويت مي كند.

مشاور عالي مقام معظم رهبري در امور جهان اسلام و دبير كل پيشين مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي نيز در اين ديدار با اشاره به دعوت عربستان از ايران براي حضور در مناسك حج تمتع امسال گفت: اميدواريم موضوع حضور حجاج ايراني در مناسك حج امسال حل شود.

آيت الله محمدعلي تسخيري افزود: ايران و تركيه كشورهاي تاثيرگذار و مهم منطقه هستند و اگر همكاري متقابل داشته باشند، مي توانند مشكلات جهان اسلام را حل كنند.

وي ادامه داد: برخي ها نه تركيه و نه ايران را دوست دارند و تلاش مي كنند كه روابط را پرتنش كنند ولي اميدواريم كه با درك متقابل و آگاهي طرفين، اين توطئه ها خنثي شود.

وي با تقدير از تلاش هاي رئيس سازمان امور ديانت تركيه در خصوص وحدت در جهان اسلام و به خصوص حل مساله حضور حجاج ايراني در مناسك حج بيان كرد: تقريب در مفاهيم اسلامي ريشه دارد و وحدت همچنان راه حل اساسي مشكلات جهان اسلام است.

وي ادامه داد: متاسفانه جهان اسلام از ويژگي اسلامي و قرآني خود دور افتاده و ضروري است كه با همكاري متقابل، در جهت حل همه مسائل جهان اسلام تلاش كنيم.

وي با اشاره به نقش سازنده دو دولت مهم تركيه و ايران در تحولات منطقه گفت: بسيار خوشحاليم كه در سايه همكاري و همفكري متقابل، مذاكرات خوبي در آستانه شكل گرفت و در جريان آن بر حل مساله سوريه تاكيد و توافق حاصل شد.

آيت الله تسخيري خواستار تقويت گفتگوي سازنده بين علماي دو كشور ايران و تركيه شد و افزود: اميدواريم كه مقدمات اين كار فراهم شده و گفتگوها آغاز شود.
برچسب ها : حج،کرمانشاه،96
مدیر سایت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.
خطایی رخ داده است. خطا : آرشیو در حال حاضر در دسترس نیست