یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
EN

عتبات عالیات

فرماندار قصرشیرین: امکانات و تجهیزات کامل برای بازگشت زائران از مرز خسروی فراهم است

فرماندار قصرشیرین: امکانات و تجهیزات کامل برای بازگشت زائران از مرز خسروی فراهم است
فرامرز اکبری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طرف عراقی اعلام آمادگی کرده است که در صورت هدایت بخشی از زائران اربعین حسینی به سمت مرز رسمی خسروی، امکان بازگشت آنها از این مرز رسمی به داخل کشور امکان پذیر است و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
وی اظهار کرد: ما آمادگی کامل داریم تا یک میلیون تن از زائران اربعین حسینی را از مرز خسروی به داخل کشور پذیرش کنیم و تمامی گیت های گذرنامه و همچنین امکانات و نیروهای اداری در پایانه بین المللی این مرز رسمی مستقر هستند. 
وی با بیان اینکه تا به این لحظه هیچ گونه ابلاغی از سوی مقامات کشورمان مبنی بر بازگشت زائران از این مسیر صورت نگرفته است، بیان کرد: در صورت اعلام مسوولان مبنی بر بازگشت زائران حسینی اربعین از مرز خسروی، زائران انفرادی که خارج از کاروان به عتبات عالیات و کربلای معلا سفر کرده اند می توانند از این مرز رسمی وارد کشور شوند.
فرماندار قصرشیرین ادامه داد: زائرانی که در قالب کاروان از دیگر مرزها وارد خاک عراق شده اند، طبق قانون باید از همان منطقه مرزی نیز وارد خاک کشورمان شوند.
اکبری گفت: با هماهنگی های صورت گرفته تمام دستگاه های اجرایی خدمات رسانی از جمله هلال احمر، شبکه بهداشت، آموزش و پرورش، پایانه حمل و نقل، سپاه و بسیج تا بازگشت احتمالی زائران از کربلای معلی در حالت آماده باش هستند و بی شک از تمام ظرفیت ها و امکانات موجود برای پذیرایی و استقبال بهتر از عاشقان اباعبدالله الحسین در مرز خسروی استفاده خواهد شد.
این مقام مسوول اضافه کرد که در دیدار فرماندهان مرزبانی قصرشیرین و خانقین عراق نیز که روز گذشته در محل پایانه بین المللی مرز رسمی خسروی انجام شد، طرف عراقی نیز اعلام آمادگی کرد که در صورت اخذ تصمیم بر ورود بخشی از زائران از مرز خسروی، پای کار است و مشکلی ندارد.
با پیگیری های مسوولان استان با ابلاغ نامه ای از سوی وزارت کشور مبنی بر بازگشایی مرز خسروی در 28 اسفند 93 به استانداری کرمانشاه، اکنون این مرز رسمی و بین المللی بازگشایی شده است. 
مرز رسمی خسروی هفدهم خرداد سال 92 به دنبال وقوع حادثه تروریستی در مسیر تردد زائران ایرانی در آن سوی مرز که به شهادت 14 نفر و مجروح شدن 44 زائر ایرانی منجر شد، بسته شده بود. 
شهرستان قصرشیرین دارای 14 واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با 322 اتاق و یک هزار و 200 تخت است که بیشتر این اماکن در اوایل دهه 80 ساخته شد تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشد. 
مرز خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد، کربلا، کاظمین و سامرا است که این مرز رسمی تا بغداد پایتخت کشور عراق 190، نجف 380، کربلا 300، کاظمین 203و تا سامرا 326 کیلومتر فاصله دارد. 
عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال 77 در نقطه صفر مرزی آغاز شد و این مجموعه در سال 81 با 75 میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید. 
قصرشیرین با بیش از 27 هزار تن جمعیت در غرب کرمانشاه بیش از 186 کیلومتر مرز با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی، 2 مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است. 
مدیر سایت امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

خطایی رخ داده است. خطا : آرشیو در حال حاضر در دسترس نیست