جمعه 10 فروردین 1403
EN

خبرگزاری

امیدواریم شاهد تغییر جدی در چگونگی برگزاری حج باشیم

امیدواریم شاهد تغییر جدی در چگونگی برگزاری حج باشیم

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه مراسم حج متعلق به عربستان سعودی نیست، گفت: امیدواریم بزودی تغییر جدی در چگونگی برگزاری حج را شاهد باشیم؛ بنابر بی‌کفایتی و بی‌لیاقتی دولت سعودی در برگزاری حج باید چاره‌اندیشی در موضوع حج صورت گیرد.

سعید اوحدی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران تسنیم«پویا» درباره اینکه آیا رایزنی برای اعزام زائران ایرانی به حج تمتع سال آینده انجام گرفته یا خیر اظهار کرد: در زمینه رایزنی با عربستان سعودی بیانات و مطالبات امام خامنه‌ای برای ما حجت است.

وی به مطالبه رهبر معظم انقلاب در زمینه حج اشاره کرد و افزود: طبق فرمایشات ایشان و بنابر بی‌کفایتی و بی‌لیاقتی دولت سعودی در امر حج و اتفاقات متواتر سال گذشته باید چاره‌اندیشی در موضوع حج صورت گیرد.

رئیس سازمان حج و زیارت تاکید کرد: حج و برگزاری مراسم آن متعلق به عربستان سعودی نسیت و باید طبق نظر مقام معظم رهبری، طرحی برای مشارکت کشورهای اسلامی در برگزاری مراسم حج ارائه شود.

اوحدی تصریح کرد: مطابق با نظر رهبر معظم انقلاب در چگونگی برگزاری مراسم حج، بسیاری از مراجع و علما نیز فرمایشات ایشان را مورد تاکید قرار داده‌اند و حتی برخی کشورهای اسلامی هم اخیراً بر این نظریه تاکید کرده‌اند.

وی افزود: امیدواریم به‌زودی شاهد تغییر جدی در چگونگی برگزاری مراسم حج باشیم تا اتفاقات گذشته تکرار نشود.

هیچ زائری از ایران به حج مشرف نشد

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه امسال هیچ زائر ایرانی از ایران به حج تمتع مشرف نشده است، گفت: فقط تعداد بسیار محدودی از ایرانیانی که تابعیت کشورهای دیگر را داشته‌اند و از گذرنامه آن کشور استفاده می‌کردند به این سفر عزیمت کردند.

اوحدی خاطرنشان کرد: بسیاری از ایرانیان داخل و خارج کشور نسبت به عملکرد دولت عربستان سعودی در رفتارهای ظالمانه و کشتار مردم بی‌‌دفاع و مظلوم یمن نفرت عمومی پیدا کرده‌اند و بنابر بر اطلاعات کسب شده  فقط افراد دارای تابعیت کشورهایی به غیر از ایران توانستند به تمتع عزیمت کنند.

وی تصریح کرد: امسال دولت عربستان برای دامن زدن به کارهالی تبلیغی مدعی شد که حدود 400 نفر ایرانی با گذرنامه‌های کشورهای اروپایی و آمریکایی به حج مشرف شده‌اند اما آمار واقعی حکایت از حضور تعداد بسیار اندکی از ایرانیان دارد.

پیش‌بینی حضور 2 میلیون نفر ایرانی در اربعین حسینی

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال نزدیک به 2 میلیون نفر از کشورمان در مراسم اربعین حسینی حضور یابند، گفت: زائران باید تمامی مراحل اعزام، دریافت روادید، بیمه و زمان خروج از مرزها را در سامانه سماح مشخص کنند.

اوحدی خاطرنشان کرد: تمامی کمیته‌های مختلف زیر نظر ستاد مرکزی اربعین در وزارت کشور تشکیل شده و سازمان حج و زیارت نیز متولی ثبت‌نام متقاضیان سفر اربعین حسینی است که از طریق سامانه سماح صورت می گیرد.

وی افزود: سال گذشته سازمان حج، مسئولیت کمیته‌های پشتیبانی، اسکان و تدارکات را هم عهده دارد بود که مسئولیت این کمیته‌ها امسال به ستاد بازسازی عتبات واگذار شده است البته سازمان حج و زیارت امکانات خود را برای رفاه زائران در اختیار کمیته مذکور قرار داده است.

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: زائر‌سرای طریق القدس در منطقه بستان و سایر امکانات رفاهی در داخل کشور عراق نیز برای زائران کشورمان تدارک دیده شده و امیدواریم شاهد حضور حماسی مردم در ایام اربعین حسینی باشیم.

اوحدی به مراحل صدور ویزا اشاره کرد و گفت: امسال روند صدور ویزای اربعین حسینی زودتر از سالهای گذشته آغاز خواهد شد و این کار برای تسهیل در سفر زائران اربعین حسینی است.

وی با بیان اینکه تقسیم‌بندی استانی مرزهای کشور برای زائران اربعین صورت گرفته  اظهار کرد: امسال تاریخ خروج و مرز زائرانی که قصد سفر به عتبات عالیات در ایام اربعین حسینی را دارند مشخص خواهد شد و این برنامه‌ریزی برای نظم‌بخشی و جلوگیری از ازدحام در یک مرز مشخص است.

رئیس سازمان حج و زیارت درباره افراد و دفاتر زیارتی فرصت‌طلب متذکر شد: برخی افراد سودجو در مناسبتها و به‌ویژه ایام اربعین اقدام به تبلیغات دروغین مبنی بر ارائه ویزای ارزان‌قیمت اقدام می‌کنند که تمامی این برنامه‌ها کلاهبرداری است چرا که نرخ ویزای اربعین تعیین شده و مردم باید هوشیار باشند.

برچسب ها : حج،کرمانشاه
مدیر سایت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.
خطایی رخ داده است. خطا : آرشیو در حال حاضر در دسترس نیست