جمعه 10 فروردین 1403
EN

خبرگزاری

مانع تراشی عربستان برای حجاج ایرانی رفتاری مغرضانه، ناپسند و سیاسی است/ آل سعود باید از حجاج ایرانی عذرخواهی کند

  • 30 خرداد 1395
  • 09:56
  • حج تمتع
  • 0 دیدگاه
  • 922 بازدید
  • Article Rating
مانع تراشی عربستان برای حجاج ایرانی رفتاری مغرضانه، ناپسند و سیاسی است/ آل سعود باید از حجاج ایرانی عذرخواهی کند
مرصادنیوز: علمای اهل سنت استان کرمانشاه در گفتگوهایی اقدام عربستان در جلوگیری از ورود ایرانیان به مراسم حج را محکوم کردند.

ماموستا ملا محمد محمدی امام جمعه اهل سنت کرمانشاه در گفتگو با سرویس دین و اندیشه شبکه اطلاع رسانی مرصاد با ابراز تاسف از محروم شدن حجاج ایرانی از فریضه حج تمتع امسال اظهار داشت: کارشکنی دولت عربستان و مانع تراشی برای حضور حجاج ایرانی در مناسک حج رفتاری مغرضانه و ناپسند و مغایر با فلسفه عظیم کنگره حج است.

 

وی در ادامه گفت: این عمل آل سعود بسیار دلسرد کننده است و هیچ توجیهی برای ایجاد این محرومیت پذیرفتنی نیست.

 

ماموستا محمدی حج تمتع را یکی از عوامل مهم در اتحاد مسلمانان دانست و اظهار داشت: این کارشکنی های آلوده به اغراض سیاسی جز حرکت در مسیر تفرقه و تنگ نظری نیست.

 

امام جمعه اهل سنت کرمانشاه ضمن محکوم کردن این رفتار ناشایست آل سعود بیان داشت: متاسفانه این رفتارهای ناشایست فلسفه کنگره عظیم حج را با چالش جدی مواجه کرده است، در چنین موقعیتی مسلمانان وظیفه دارند وحدت خود را حفظ کنند تا پیام آنها به همه جای دنیا مخابره شود.

 

آل سعود سیاست های خصمانه آمریکایی و صهیونیستی را دنبال می کند

 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، ملا رشید ثنایی در گفتگو با خبرنگار بازی دراز اظهار داشت: بیت الله الحرام مکانی برای وحدت مسلمانان جهان است که با برگزاری کنگره عظیم حج این اتحاد و همبستگی بصورت یک رنگ و یک دست لرزه بر اندام دشمنان اسلامی می اندازد.

 

وی افزود: مکه مکرمه امروز درچنگال آل سعودی است که سیاست های خصمانه آمریکایی و صهیونیستی را دنبال می کند و متاسفانه با کشورهای مسلمان منطقه درگیر می شود.

 

ثنایی بابیان اینکه هیچ کس نمی تواند از حضور مسلمانان دربیت الله الحرام جلوگیری کند، اذعان داشت: مسلمانان ایرانی نیز همچون سایر مسلمانان جهان بایستی در مراسم حج تمتع حضور یابند که این امر با کارشکنی آل سعود منتفی شده است.

 

امام جمعه اهل سنت شهرستان سرپلذهاب تصریح کرد: تامین امنیت حجاج حاضر در مناسک حج تمتع از وظایف برگزارکنندگان مراسم است که این امر درسال گذشته خدشه دار شد و جان دادن بسیاری از مسلمانان بیانگر بی کفایتی آل سعود در برگزاری این کنگره عظیم است.

 

وی ضمن محکوم کردن این عمل آل سعود خاطر نشان کرد: ممانعت از حضور هر قشری از مسلمانان در مراسم حج تمتع پذیرفتنی نیست و این امر سبب دورشدن کشورهای مسلمان از یکدیگر و بر هم خوردن اتحاد و همبستگی آنها در برابر دشمنان اسلام خواهد شد.

 

مانع تراشی عربستان برای حجاج ایرانی خلاف شریعت اسلام است

 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، ملاعبدالله غفوری امام جمعه شهرستان روانسر در گفتگو باخبرنگار سراب روانسر، در خصوص مانع تراشی دولت آل سعود برای حجاج ایرانی اظهار داشت: مانع‌تراشی عربستان در مسیر حج زائران ایرانی شیوه زشت و کودکانه است.

 

وی تاکید کرد: این برخورد سیاسی آل‌سعود زشت و نارواست.

 

وی تصریح کرد: مسلمان وقتی مسلمان است که مایه خیر مسلمان دیگر نشود، نه سد راه وی.

 

امام جمعه شهرستان روانسر ادامه داد: یکی از فرایض مهم دین مبین اسلام کنگره عظیم حج است و مانع شدن دولت آل سعود برای این فریضه مهم کفر است.

 

ملاعبدالله غفوری تصریح کرد: حج موجب وحدت امت اسلامی و اتحاد مسلمانان می شود و مانع تراشی عربستان برای حجاجی که توان مالی و بدنی دارند خلاف شریعت اسلام است.

 

امام جمعه شهرستان روانسر درپایان بار دیگر ضمن محکوم کردم دولت آل سعود که مانع تراشی میکنند و سد راه حجاج خواهند شد، گفت: آن ها بایستی دست از لجاجت و بازی سیاسی بردارند و راه را برای انجام مناسک حج مسلمانان آسان کنند.

 

عربستان در امور حج کارشکنی می‌کند

 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، ملا امید ولی در گفتگویی با خبرنگار هزار ماسوله در خصوص لغو اعزام حجاج ایرانی به حج تمتع توسط کشور عربستان، با اشاره به آیه ای از قرآن اظهار داشت: حج از ارکان دین است و بر همه کسانی که شرایط حج برای آنها جمع می شود واجب است.

 

ماموستا  ولی افزود: مراد از حج در متون و منابع اسلامی، عازم شدن به سمت بیت الله الحرام به منظور به جا آوردن اعمال و عباداتی ویژه در زمانی خاص است.

 

وی با بیان اینکه هر ساله مسلمانان از اقصی نقاط جهان برای به جا آوردن این اعمال به عربستان می روند گفت: امسال اعزام و انجام این اعمال برای حجاج ایرانی با کارشکنی های عربستان، لغو شده است.

 

و  ادامه داد: یکی از شرایط حج، استطاعت از نظر مالی، امنیتی و بدنی است و با توجه به اینکه خداوند هم شهر مکه را شهری امن نامیده اند، اما عربستان در پذیرفتن زائران و حجاج ایرانی به این مکان مقدس کارشکنی کرده است.

 

ملا امید ولی با بیان اینکه عربستان نسبت به انجام یکی از ارکان دینی و خدمت گذاری به حجاج ایرانی وظیفه حفظ امنیت را به جا نمی آورد، گفت: این اقدامات کارشکنانه عربستان در حالی صورت می‌گیرد که سوء مدیریت بنام خادمین الحرمین این کشور در رابطه با مناسک حج سال گذشته مورد انتقاد قرار گرفت.

 

وی افزود: جلوگیری از اعزام زائران ایرانی به مکه مکرمه توسط عربستان، مسئولیتی است که باید این کشور در قیامت جوابگوی جمیع  مسلمانان واجدالشرایط باشد.

 

وی در پایان گفت: عربستان حج را از جنبه عبادتی خارج کرده و آن را ابزارسیاسی  نموده است.

 

وی ازخداوند منان نیز خواستار فراهم نمودن زمینه حج باعزت وابراهیمی در آینده ای نزدیک برای مسلمانان دیندار و عاشق به رسول الله شد.

 

هیچکس نمی تواند خانه خدا را در مالکیت خود قرار دهد

 

به گزارش شبكه اطلاع رساني مرصاد  ملا هادی زکایی در گفتگو با جوانرود هه وال  با اشاره به اینکه حج یکی از ارکان دین اسلام و فریضه الهی است و ربطی به سیاست ندارد اظهار داشت: حکام آل سعود و کلید داران خانه خدا با توجه به اینکه دور نگاه داشتن مسلمانان ایرانی از این فریضه الهی گناهی کبیره است باید مسئولیت این اقدام را بر گردن بگیرند و از حجاج ایرانی نیز عذر خواهی کنند.

 

 ماموستا ملا هادی زکایی تصریح کرد: علمای اهل سنت نیز  این اقدام تاسف بار عربستان سعودی را به شدت محکوم و آنرا زمینه ساز ایجاد تفرقه میان امت اسلامی می دانند.

 

وی تصریح کرد: این امر در زمان حساس کنونی که دشمنان دین از هیچ گونه تلاشی برای دست یابی به هدف خود دریغ نمی ورزند به صلاح دنیای اسلام نیست و گام برداشتن در راه توطئه های دشمنان دین است.

 

وی خاطر نشان کرد: در چنین کارشکنی هایی به طور قطع هیچ بهانه ای پذیرفته نیست  زیرا هیچکس نمی تواند خانه خدا را در مالکیت خود قرار دهد. کلید داران و پرده داران کعبه شریف فقط وظیفه اکرام و حرمت زائران و فراهم نمودن امنیت و وسیله آرامش آنان را بر عهده دارند.

 

عضو شورای روحانیت شهرستان جوانرود در پایان یاد آور شد: حج عامل مؤثری  در جهت وحدت مسلمین، مبارزه با تفرقه و پراکندگی با هدف بیدار شدن امت اسلامی و آگاهی بخشی به جهان اسلام است. تمام مسلمان نباید از این مسئله به سادگی بگذرند و نباید حکام سعودی از این امر مهم برای مسلمانان سوء استفاده سياسي کنند.

برچسب ها : حج95
مدیر سایت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.
خطایی رخ داده است. خطا : آرشیو در حال حاضر در دسترس نیست