جستجو
شنبه 03 آذر 1403
EN
صفحه اصلی
نگارخانه
اماکن زیارتی مکه مکرمه
مسجدالحرام
دیگرامکان زیارتی مکه
اماکن زیارتی مدینه منوره
مدینه منوره
مسجدالنبی(ص)
بقیع
اماکن زیارتی عتبات عراق
کربلا
نجف اشرف
کاظمین
سامرا
بغداد
کوفه
بابل(حله)
اماکن زیارتی عتبات سوریه
گزارش های تصویری فعالیتهای حج استان
فرآیند
اطلاعیه ثبت نام حج تمتع
فهرست کاروانهای حج تمتع
فرآیندثبت نام تمتع
فرم اطلاعات زیر خدمت پایداری اسناد
زیر خدمت ثبت نام در کاروان
اطلاعیه ثبت نام عمره
مرحله اول
مرحله دوم
فهرست کاروانهای عمره
فرآیندثبت نام عمره
عتبات عالیات
اطلاعیه ثبت نام عتبات
امنیت درسفر
هتلهای کربلا ونجف اشرف
فرآیندثبت نام عتبات عالیات
کتابخانه تخصصی عتبات عالیات
دانلودفرم های موردنیازو....
نقشه شهرزیارتی عراق
لیست اعزامهای عتبات عالیات استان
نقل وانتقال فیش
اسنادعمره
فرم اطلاعات زیر خدمت نقل و انتقال سند
اسنادتمتع
امنیت درسفر
امنیت سفرزائران
مدیران وعوامل کاروانها
هتل های مکه ومدینه
نقشه موقعیت مکانی هتل هادرمکه مکرمه
نقشه موقعیت مکانی هتل هادرمدینه منوره
هتلهای مدینه منوره
هتلهای مکه مکرمه
لیست داروهای ممنوعه
شعب منتخب دریافت ارز
دستورالعمل های برگزیده
میز خدمت
میزخدمت سازمان حج وزیارت
سامانه وخدمات الکترونیکی
تعرفه خدمات وهزینه اعزامها
خدمات حج وزیارت استان
لیست خدمات
پرسش وپاسخ
تماس
بیانه حریم خصوصی
بیانه توافق سطح خدمات
راهبردی مشارکت درتارنمای حج وزیارت کرمانشاه
فرم نظرسنجی
جمع آوری نظرات مردمی روی پیشنویس های سیاسی ومقررات استانی
پرسش های متداول
دفترحج وزیارت استان
ملاقات مردمی و کارگزاری
مرکزآموزش کارگزاران
درباره ما
آدرس دفاتر وشرکتهای زیارتی استان کرمانشاه
مشارکت مردمی
پشتیبانی ازافرادکم توان
خبرگزاری
خبرگزاری
شعبان؛ فرصتی برای آمادگی حضور در ضیافت الهی
19 اردیبهشت 1395
12:53
اخبارعمومی
0 دیدگاه
1181 بازدید
ایام پیش رو، فصل عبودیت است؛ روزهایی که ما آرامآرام آماده شرکت در ضیافت الهی میشویم.
عبوديت يعني تسليم امر الهي شدن و تنها به خواست او گردن نهادن. به قول حافظ شيرين گفتار:
در آن مقام كه خوبان به غمزه تيغ زنند
عجب مدار ز سري كوفتاده در پايي
ما و شما بندگانيم در قبضه قدرت پروردگاري كه پرورشدهندهاي جز او نيست (خطبه207).
لازمه عبوديت، كسب فضيلتهاي اخلاقي و دوري از رذايل است كه رذايل، فروغ عبودت را كمرنگ ميكند. به قول حضرت امير(ع)، خداوند محمد(ص) را مبعوث داشت تا بندگان را از فرمانبرداري شيطان منع كند و به فرمان او درآورد.
انسان در سايه عبوديت، به مقام ربوبيت ميرسد و عنان نفس سركش را در اختيار ميگيرد. در اين مرحله هويت اصلي و گوهر وجودي خويش را بازمييابد و سير خويش را به سوي كمال ميآغازد. در اين ميان، عبادت چهره عبوديت است. بندگان از راه عبادت خود را به مقام عبوديت ميرسانند. در حقيقت هدف عبادت، فرمانبرداري خداوند است و روشهاي مختلف عبادات مفري براي كنار گذاشتن خود نفساني و رسيدن به مقام بندگي است.
امام علي(ع) در سخنان خويش نگاهي عميق به باطن عبادات مياندازد: خداوند ايمان را واجب كرد براي پاكي دلها از شرك؛ و نماز را براي منزه ساختن مردم از خودخواهي و زكات را براي رسيدن روزي و روزه را براي آزمودن اخلاص مردمان و حج را براي نيرو گرفتن دين و جهاد را براي عزت و ارجمندي اسلام و امر به معروف را براي اصلاح مردمان و نهي از منكر را براي باز داشتن سفيهان از زشتيها و صله رحم را براي افزون شدن شمار خويشاوندان (حكمت244).
اما شرط عبادتي كه منجر به عبوديت شود، اخلاص است. به اين ترتيب آدمي نهتنها درصورت ظاهري عبادات كه در همه امور زندگي، اگر نيتي خالص برگزيند، راه عبوديت را طي ميكند، درواقع كسي كه نهان و آشكارش يكي باشد، امانت خدا را ادا كرده و در عبادتش اخلاص ورزيده (نامه26).
با اين معيار، امام بندگان را به 3 گروه تقسيم ميكند: گروهي، خدا را به شوق بهشت ميپرستند، اين عبادت بازرگانان است و گروهي خدا را از ترس عذاب او ميپرستند، اين عبادت بردگان است و گروهي خدا را براي سپاس او ميپرستند، اين عبادت آزادگان است (حكمت229).
چه پيوند زيبايي بين برترين مرحله عبوديت و آزادگي برقرار است. خالصانهترين و برترين عبادت از آن كسي است كه خود را از هرچه غيرخداست رهانيده و با آزادي مطلق به پروردگار خويش روي آورده است
مدیر سایت
امتیاز به خبر :
خطایی رخ داده است.
خطا : آرشیو در حال حاضر در دسترس نیست