جستجو
شنبه 03 آذر 1403
EN
صفحه اصلی
نگارخانه
اماکن زیارتی مکه مکرمه
مسجدالحرام
دیگرامکان زیارتی مکه
اماکن زیارتی مدینه منوره
مدینه منوره
مسجدالنبی(ص)
بقیع
اماکن زیارتی عتبات عراق
کربلا
نجف اشرف
کاظمین
سامرا
بغداد
کوفه
بابل(حله)
اماکن زیارتی عتبات سوریه
گزارش های تصویری فعالیتهای حج استان
فرآیند
اطلاعیه ثبت نام حج تمتع
فهرست کاروانهای حج تمتع
فرآیندثبت نام تمتع
فرم اطلاعات زیر خدمت پایداری اسناد
زیر خدمت ثبت نام در کاروان
اطلاعیه ثبت نام عمره
مرحله اول
مرحله دوم
فهرست کاروانهای عمره
فرآیندثبت نام عمره
عتبات عالیات
اطلاعیه ثبت نام عتبات
امنیت درسفر
هتلهای کربلا ونجف اشرف
فرآیندثبت نام عتبات عالیات
کتابخانه تخصصی عتبات عالیات
دانلودفرم های موردنیازو....
نقشه شهرزیارتی عراق
لیست اعزامهای عتبات عالیات استان
نقل وانتقال فیش
اسنادعمره
فرم اطلاعات زیر خدمت نقل و انتقال سند
اسنادتمتع
امنیت درسفر
امنیت سفرزائران
مدیران وعوامل کاروانها
هتل های مکه ومدینه
نقشه موقعیت مکانی هتل هادرمکه مکرمه
نقشه موقعیت مکانی هتل هادرمدینه منوره
هتلهای مدینه منوره
هتلهای مکه مکرمه
لیست داروهای ممنوعه
شعب منتخب دریافت ارز
دستورالعمل های برگزیده
میز خدمت
میزخدمت سازمان حج وزیارت
سامانه وخدمات الکترونیکی
تعرفه خدمات وهزینه اعزامها
خدمات حج وزیارت استان
لیست خدمات
پرسش وپاسخ
تماس
بیانه حریم خصوصی
بیانه توافق سطح خدمات
راهبردی مشارکت درتارنمای حج وزیارت کرمانشاه
فرم نظرسنجی
جمع آوری نظرات مردمی روی پیشنویس های سیاسی ومقررات استانی
پرسش های متداول
دفترحج وزیارت استان
ملاقات مردمی و کارگزاری
مرکزآموزش کارگزاران
درباره ما
آدرس دفاتر وشرکتهای زیارتی استان کرمانشاه
مشارکت مردمی
پشتیبانی ازافرادکم توان
خبرگزاری
خبرگزاری
پيامبر اكرم چند بار به حج و عمره رفت؟
18 اردیبهشت 1395
09:21
اخبارعمومی
0 دیدگاه
865 بازدید
درباره شمار حج و عمرههاي پيامبر اسلام (ص) روايات مختلفي نقل شده است، اما مورخان بر اين اتفاق هستند كه آن حضرت در سال دهم هجرت حج گزارد و پس از چند ماه از مراجعت از اين سفر بدرود زندگانى گفت.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، باتفاق فريقين، پيامبر بعد از هجرت، جز يك حج (حجة الوداع) بجا نياورد و اما در دورانى كه در مكه اقامت داشت، چه پيش از بعثت و چه بعد از آن (و قبل از هجرت) اختلاف است.
در سال وجوب و تشريعِ حج اختلاف است. جمعى بر آنند كه حج در سال ششمِ اقامتِ آن حضرت در مدينه تشريع گرديد. مجلسى از گازرونى نقل كرده كه در سال پنجم فريضه حج نزول يافت و پيغمبر آن را به تأخير انداخت. در سال هفتم به قصد قضاى عمره از مدينه خارج گرديد و حج نكرد. در سال هشتم مكه را فتح كرد و در سال نهم حاجيان را به امارت ابوبكر به مكه فرستاد و در سال دهم خودش به مكه مشرف شد و حج گزارد.
محقق حلّى در «معتبر»، ضمن نقل مذاهب اهل سنت نسبت به سعه و ضيق فريضه حج مى فرمايد: حج در سال ششم از هجرت نزول يافت و پيغمبر تا سال دهم به تأخير انداخت.
ارباب سيره نيز زمان صدور حكم را سال ششم دانسته اند و گفته اند آيه: «وَاَتِمُّوا الْحَجَّ وَالْعُمْرَةَ لِلّه» در آن سال نزول يافته است، ليكن گروهى اين عقيده را درست ندانسته و گفته اند حكم حج در سال نهم تشريع شده چه، فتح مكه در سال هشتم بوده است و اگر حكم حج پيش از آن صادر گشته بود، بايد در سال هشتم اعمال حج انجام مى يافت در صورتى كه از سال نهم آغاز گرديد و در آن سال پيغمبر كسانى را كه مى خواست به حج روند، با يكى از اصحاب گسيل مى داشت. ليكن آنچه قطعى و مسلّم به نظر مى رسد اين است كه پيغمبر چون در سال ششم نتوانست به مكه وارد شود، به موجب پيمان صلح با مشركان، از نزديك مكه به مدينه بازگشت و در سال هفتم به استناد پيمان مزبور در ماه ذيقعده به مكه مشرف شد و عمره قضا بجا آورد.
به نظر مى رسد كه مفاد ظاهر پاره اى از روايات معتبر در كتب حديث فريقين آن است كه سال وجوب حج همان سال دهم هجرت بوده باشد. در كافى آمده: عَنِ الصَّادِقِ (عليه السلام) «اِنَّ النَّبِىَّ أَقامَ بِالْمَدِينَةِ عَشَرَ سِنِينَ لَمْ يَحُجَّ فَلَمَّا نُزِلَتْ هذِهِ الاْيَة (يَعنِى قَوْلُهُ تَعالَى وَاَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجّ) اَمَرَ رَسُولُ اللهِ مُنادِيَهُ اَنْ يُؤَذِّنَ فِى النَّاسِ بِالْحَجّ…».
اين مطلب با آنچه در كتب سيره است منافات ندارد، بدين بيان كه اصل تشريع حج در اسلام، در سال ششم هجرت، با نزول آيه «وَاَتِمُّوا الْحَجَّ وَالْعُمْرَةَ لِلّه» تثبيت شده است، ليكن وجوب آن به آيه شريفه «وَلِلّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنْ اِسْتَطاعَ اِلَيْهِ سَبيلا» تحقق يافته است و مى دانيم كه بين اصل تشريع و رجحان عمل با وجوب آن در زمان ديگر منافاتى نيست.
به هر حال مورد اتفاق مورخان است كه آن حضرت در سال دهم هجرت حج گزارد و پس از چند ماه از مراجعت از اين سفر بدرود زندگانى گفت. خود به جمعى كه با وى بودند فرمود: «لَعَلِّي لا أَلْقاكُمْ بَعْدَ عامِي هذَا»؛ «ممكن است بعد از اين سال، ديگر شما را نبينم» و از اين رو اين حج را «حجة الوداع» ناميدند.
بنابراين، سفرهاى زيارتى آن حضرت به مكه عنوان «عمره» داشته و پيش از اين سال بوده است.
عمره هاى پيامبر (صلى الله عليه وآله)
۱ عمره حديبيّه؛ كه رسول الله در ذيقعده سال ششم به اتفاق ۱۴۰۰ نفر از مدينه به قصد عمره بيرون رفت ولى با ممانعت قريش روبرو گرديد و پس از مذاكرات فيمابين، قرار بر آن شد كه در اين سال فسخ عزيمت كند ولى در سال آينده عمره بجا آورد.
۲ عمرة القضاء؛ كه طبق معاهده پيامبر با قريش، به عنوان قضاى عمره نافرجام حديبيه، در ذيقعده سال هفتم، انجام گرديد و در طواف و سعى با سرعت در راهپيمايى و گامهاى كوبنده، قدرت مسلمانان را به رخ مشركان قريش كشيد.
۳ طواف فتح مكه؛ كه در سال هشتم پس از تصميم رسول خدا به فتح مكه (كه پيرو نقض عهد قريش صورت گرفت) با ده هزار نفر در رمضان راهى مكه شد و پس از تسليم مكه طواف خانه كرد و طواف را سواره انجام داد و اين روز مصادف با جمعه ده روز به پايان ماه رمضان صورت گرفت، ليكن ظاهراً در فتح مكه، پيغمبر از اعمال عمره فقط طواف بجا آورد و در كتب سيره و تواريخ سخنى از احرام آن حضرت و اصحابش يا از سعى بين صفا و مروه نيست. در اين سفر پيغمبر خانه كعبه را از بتها پاك سازى نمود و از اين پس مكه به عنوان يكى از مراكز تحت قدرت مسلمانان در آمد.
۴ عمره حجة الوداع؛ كه ضمن حج آن حضرت در سال دهم، در ماه ذيحجه انجام شد.
چنانكه مى بينيم نامى از عمره فتح مكه برده نشده است و همانطور كه گفتيم آن، تنها طواف زيارت بوده است.
منبع: حج پيغمبر (ص)، نوشته كاظم مدير شانه چي
برچسب ها :
عمره،حج،کرمانشاه،حج وزیارت
مدیر سایت
امتیاز به خبر :
خطایی رخ داده است.
خطا : آرشیو در حال حاضر در دسترس نیست