یکشنبه 09 اردیبهشت 1403
EN

اخبارعمومی

انصاری:مسئله حج و صدور روادیدوجود حافظ منافع در ریاض را ضروری می‌کند

انصاری:مسئله حج و صدور روادیدوجود حافظ منافع در ریاض را ضروری می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه انتخاب حافظ منافع بین ایران و عربستان به این معنا است که دو کشور به طور ضمنی به این نتیجه رسیده‌اند که امکان احیای روابط وجود ندارد؟ گفت: وقتی قطع روابط رسمی سیاسی و دیپلماتیک بین کشورها اتفاق می‌افتد اگر منافع مشترکی بین دو کشور وجود داشته باشد که اقتضا کند حداقل مجرای دیپلماتیک بین دو کشور همچنان باز باقی بماند، مطابق توافقی که صورت می‌گیرد از ساز و کار حفاظت منافع توسط یک کشور دیگر استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: به دلایل مختلف هر دو کشور به این جمع‌بندی رسیدند که مسائلی وجود دارد از جمله و به ویژه مسئله حج و صدود روادید تعداد زیادی از اتباع و حجاج ایرانی و همینطور برخی مسائل دیگر، که در شرایط قطع روابط سیاسی و دیپلماتیک رسمی وجود حافظ منافع را ضروری می‌کند.

جابری‌انصاری اضافه کرد: قبلا ایران از دولت سوئیس درخواست کرده بود که این نقش را برای ایران در عربستان انجام دهد و با توجه به درخواست مشابهی که عربستان هم در روزهای اخیر از سوئیس داشت و پذیرش دولت سوئیس، از این پس بعد از طی مراحل و اقدامات اجرایی و دیپلماتیک لازم دولت سوئیس حفاظت از منافع جمهوری اسلامی ایران در عربستان و حفاظت از منافع عربستان در ایران را به عهده خواهد گرفت.


مدیر سایت امتیاز به خبر :
خطایی رخ داده است. خطا : آرشیو در حال حاضر در دسترس نیست