چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری

راهکارهای پیشنهادی امنیت زائران حج تمتع را به مسوولان عربستانی ارائه می دهیم

راهکارهای پیشنهادی امنیت زائران حج تمتع را به مسوولان عربستانی ارائه می دهیم
رییس سازمان حج و زیارت از تشکیل ۵ کمیته کارشناسی برای بررسی ابعاد فاجعه منا خبر داد و گفت: راهکارهای تبیین شده را به مسوولان حج عربستان ارائه می‌دهیم.

سعید اوحدی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره اینکه چه راهکارهایی برای تامین امنیت زائران ایرانی در حج تمتع سال آینده مد نظر دارید؟ گفت: از یک ماه قبل کارهای کارشناسی برای این منظور را با تشکیل کمسته های کارشناسی آغاز کرده‌ایم.

وی ادامه داد: برای همین منظور 5 کمیته کارشناسی به صورت فعال جلسات مستمری را با حضور کارشناسان و صاحب نظران داشته اند تا بتوانیم راهکارهای متفاوت و آسیب  شناسی منطقی را برای حج تمتع آینده انجام دهیم.

رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه پس از اتمام کارهای کارشناسی بسته آسیب شناسی شده آماده خواهد شد، گفت: امیدواریم بتوانیم این بسته پیشنهادی را در دیداری که با مسوولان حج عربستان خواهیم داشت ارائه کنیم و آنان نیز راهکارهای کارشناسی شده را برای ایمنی بیشتر زائران عملیاتی کنند.

اوحدی خاطر نشان کرد: مسئولان حج عربستان همه ساله برای پیش از آغاز حج از مسوولان مرتبط با این موضوع دعوت به عمل می آورند و قصد داریم در آن جلسه راهکارهای کمیته های کارشناسی را به آنان بدهیم تا دیگر حوادثی نظیر فاجعه منا رخ ندهد.

وی همچنین به فاجعه منا نیز اشاره کرد و افزود: مسئولان حج عربستان هم نسبت به ابعاد این فاجعه بی‌سابقه، ابراز تاسف کرده‌اند و حتی قول داده‌اند که بدنبال بررسی ابعاد آن باشند.

رییس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: مسئولان حج عربستان تاکید کرده‌اند که فاجعه منا را بررسی کنند.

اوحدی ادامه داد: بسته پیشنهادی کارشناسی شده ایران می‌تواند پس از ارائه برای امنیت تمام زائران حج موثر باشد و در صورت استقبال مسئولان عربستانی این موضوع به نفع خود آنها خواهد بود.

وی درباره آخرین آمار مفقودان حادثه منا نیز گفت: در حال حاضر تعداد زائران مفقود 10 تن هستند که خانواده‌های این افراد هفته آینده برای آزمایش هایDNA و یافتن پیکرهای این جانباختگان به کشور عربستان اعزام خواهند شد.

رییس سازمان حج و زیارت خاطر نشان کرد: از هر خانواده 2 نفر برای آزمایش و یافتن هویت باقی جانباختگان عازم عربستان می شوند.

اوحدی همچنین درباره حج تمتع سال آینده نیز اظهار داشت: اطلاعیه سازمان حج و زیارت درخصوص اولویت های حج امسال هفدهم ربیع الاول (هشتم دی ماه) همزمان با ولادت فرخنده حضرت رسول اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) اعلام خواهد شد.

وی اضافه کرد: ثبت نام از زائران در کاروان‌های حج تمتع سال آینده از اوایل بهمن ماه آغاز و به مدت سه هفته ادامه خواهد داشت و در این ایام که مصادف با دهه مبارک فجر است گروههای اولویت و کاروان ها مشخص می شود.

رییس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: امسال نیز در موقع لازم اطلاعیه‌ها و گروه‌های قیمتی را اعلام می‌کنیم و همانند دو سال گذشته هزینه در دو قسط یعنی ابتدا دو هفته بعد از ثبت نام و نوبت دیگر در اردیبهشت سال آینده خواهد بود.

اوحدی اظهار داشت: سهمیه زائران حج تمتع برای سال 95 تا این لحظه همانند گذشته (64 هزار نفر)خواهد بود و در صورت افزایش سهمیه ها آن را به اطلاع منقاضیان می رسانیم.

وی درباره افزایش قیمت هم گفت: افزایش قیمت‌ها نیز بستگی به نرخ ارز و همچنین تغییرات تورمی دارد اما سازمان حج و زیارت بدنبال افزایش نرخ ها نخواهد بود و اگر تغییری هم انجام پذیرد محسوس نیست.
برچسب ها : تمتع95
مدیر سایت امتیاز به خبر :
خطایی رخ داده است. خطا : آرشیو در حال حاضر در دسترس نیست