چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری

چشم به‌‌راهی «دروازه نجف» برای میزبانی زوار اربعین

چشم به‌‌راهی «دروازه نجف» برای میزبانی زوار اربعین

 بیقراری می‌کند دروازه نجف برای میزبانی زوار عتبات عالیات؛ شوق دارند مردمان مهمانوازش برای پذیرایی از زائران حسینی(ع) در این ایامی که زمزمه‌های محرمی به گوش می‌رسد.

سالهاست اما محروم شده‌اند از این میزبانی؛ همان‌هایی که قرن‌ها مهماندار زوار بوده‌اند با افتخار در مرز خسروی، بزرگترین پایانه زمینی بین‌المللی خاورمیانه و نزدیکترین مرز ایران به کربلای معلی. محرومیتی که رونق و برکت را هم از این مرز با خود برده است.

وقوع حوادثی برای زوار عتبات عالیات در سال‌های گذشته و نبود امنیت برای زائران ایرانی در آن سوی مرزهای ایران موجب بسته شدن مرز خسروی شد که پس از مدت‌ها پیگیری، در اواخر سال 93 دوباره این مرز برای تردد مسافران بازگشایی شد و امروز شاهدیم که مسافران بدون دغدغه از این مرز عبور و مرور می‌کنند.

طی سال‌های اخیر با برقراری امنیت نسبی در عراق زوار ایرانی نیز در قالب کاروان‌های مختلف یا به‌صورت انفرادی در ایام اربعین از گوشه‌گوشه ایران اسلامی عازم کربلای معلی می‌شوند برای حضور در تجمع عظیم سوگواره اباعبدالله(ع).

اما حضور میلیونی زوار در سه مرز شلمچه، چزابه و مهران در سال‌های گذشته خدمات‌رسانی به آنها را با مشکلاتی مواجه کرد و این در حالی بود که مرز خسروی با وجود ظرفیت بالای خدمات‌رسانی و زیرساخت رفاهی مناسب از این میزبانی محروم بود.

ازدحام جمعیت و صدور ویزاهای یک دلاری از سوی عراقی‌ها در مرز موجب بی‌برنامگی در اعزام افراد به عراق شد که برخی افراد حتی بدون ثبت مهر در گذرنامه خود به عراق سفر یا از آن خارج شدند تا آنجا که بنا بر اذعان مسئول نمایندگی وزارت امور خارجه در غرب کشور هنوز هم برخی افراد درگیر مشکلات اعزام بدون پاسپورت به عراق هستند.

مرز خسروی که به حوزه عرب‌نشین عراق متصل می‌شود و روزانه خودروها و مسافران زیادی از این مرز تردد می‌کنند، در صورت همکاری طرف عراقی و تامین امنیت می‌تواند مسیری مناسب برای عبور کاروان‌های سازمان‌یافته اربعین باشد و با سرشکن کردن جمعیت و اعزام تعدادی از آنها از خسروی می‌توان تا حدی مشکلات زوار را کاهش داد.

*مشکلی از سوی ایران برای اعزام از خسروی نداریم

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار کرد: صحبت‌هایی در مورد تردد زوار اربعین از مرز خسروی شده و امیدواریم محقق شود.

عبدالرضا مصری با بیان اینکه از طرف ایران برای اعزام زوار هیچ مشکلی وجود ندارد، اضافه کرد: طرف عراقی نیز برای تأمین ایمنی مسیر و حفظ جان زوار دغدغه دارد و نباید برای اعزام زائران مسئولان را زیر فشار قرار دهیم.

وی بیان داشت: اگر اطمینان خاطر داشته باشیم که زوار از این مسیر به‌ سلامت تردد کرده و بازمی‌گردند باید فشارها را افزایش دهیم، اما اگر یقین پیدا کردیم که به دلایلی در آن طرف مرز ممکن است آسیبی به زوار برسد به هیچ عنوان کمک نمی‌کنیم که خانواده‌ای داغدار شود.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: علاقه و اعتقاد داریم که زوار از مرز خسروی تردد داشته باشند و باز هم تأکید می‌کنم که از سوی ایران مشکلی نداریم و طرف عراقی هم تنها مشکل امنیتی دارد و مشکل دیگری ندارد.

*آمادگی کامل قصرشیرین برای میزبانی از زوار

فرماندار قصرشیرین نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار کرد: در حال حاضر از مرز خسروی تردد مسافر داریم، اما به‌صورت سازمان‌یافته و کاروانی نیست.

افشین رضایی بیان داشت: در بحث بازگشایی مرز خسروی برای تردد زوار اربعین باید گفت که زیرساخت‌های بسیار مناسبی در این مرز وجود دارد و پایانه‌ای که در تجهیز و تکمیل در خاورمیانه بی‌نظیر است. امکانات هتلینگ شامل 14 مهمانپذیر و هتل در شهرستان قصرشیرین و مرز خسروی وجود دارد

وی ادامه داد: متأسفانه مرز خسروی به‌دلیل حرکت تروریستی که سال 92 در داخل خاک عراق برای زوار ایرانی افتاد، بر اساس دستور شورای امنیت ملی بسته شد و تمام افرادی که سرمایه‌گذاری‌هایی در زمینه خدمات رفاهی انجام داده بودند، متضرر شدند.

فرماندار قصرشیرین خاطرنشان کرد: پیگیری فراوانی از سوی نمایندگان مردم استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی شد و مکاتبه‌ای با رئیس جمهور داشتند، البته از طریق فرمانداری و استانداری هم پیگیری‌های فراوانی صورت گرفت تا بتوانیم این مرز برای اربعین بازگشایی شود.

رضایی تصریح کرد: مشکل اصلی در آنسوی مرز است که باید تضمینی 100 درصدی برای امنیت زوار بدهند که این شرایط هنوز فراهم نشده است و مسئولان در حال رایزنی هستند.

وی با اعلام آمادگی کامل فرمانداری و دستگاه‌های اجرایی قصرشیرین برای میزبانی از زوار اربعین، گفت: البته به فرمانداری ابلاغ شده که در حالت آماده‌باش قرار داشته باشیم تا در هر لحظه‌ای که اعلام شد پذیرای زوار باشیم.

*ورود 5 هزار مسافر از خسروی، نشانه‌ای از امینت

فرماندار قصرشیرین با بیان اینکه به‌طور متوسط روزانه 100 تا 150 نفر از مرز خسروی تردد می‌کنند، افزود: البته تردد در برخی ایام بیشتر است. در یک پروسه یک ماهه برای میلاد امام رضا(ع) تعداد مسافران ورودی به کشور به پنج هزار نفر هم می‌رسید که می‌توان روی این امنیت حساب کرد، اما مشکلاتی هست که باید رفع بشود.

رضایی خاطرنشان کرد: علاوه بر زیرساخت‌های این مرز، راه‌های دسترسی بسیار مناسبی که در مسیر خسروی نسبت به سایر مرزها وجود دارد شک و شبهه‌ای در مزیت‌های میزبانی از زوار باقی نمی‌گذارد.

وی تصریح کرد: در صورت ابلاغ آمادگی داریم و حتی در پایانه امکاناتی که نیاز بود برقرار کردیم و تعداد گیت‌های ورودی را افزایش دادیم تا در صورت ابلاغ غافلگیر نشویم.

*خسروی از لحاظ امنیتی مشکلی ندارد /عراقی‌ها باید تضمین دهند

فرمانده مرزبانی استان کرمانشاه نیز به خبرنگار فارس گفت: با توجه به مشکلات امنیتی در خاک عراق در سال‌های گذشته، تاکنون برای امکان تردد زوار دستوری صادر نشده است.

سردار کیومرث شیخی با اشاره به وجود امکانات و زیرساخت‌های مناسب در مرز خسروی، اظهار کرد: با توجه به وجود پایانه مرزی مجهز به لحاظ امنیتی پاسخگوست و مشکلی در خاک ایران نداریم.

وی با بیان اینکه مشکلات امنیتی مربوط به آنسوی مرز ایران است که تاکنون تضمینی نداده‌اند، افزود: به محض ابلاغ دستور آماده همکاری هستیم.

فرمانده مرزبانی استان کرمانشاه با اشاره به فعالیت گروهک‌های تکفیری در عراق، خاطرنشان کرد: نباید امنیت زوار تهدید شود، اما مشتاقیم این مرز بازگشایی شود تا در خدمت زوار باشیم.

 افزایش تعداد مرزهای فعال برای اعزام زوار اربعین به چهار مرز با افزوده شدن مرز خسروی به سه مرز دیگر برای مدیریت عبور از مرزها موضوع قابل تأملی است که در صورت رایزنی با طرف عراقی و تأمین امنیت مسیر حرکت زوار ایرانی می‌تواند علاوه بر کاهش ازدحام جمعیت در سایر مرزها موجب رونق بخشیدن به بخش خدماتی این مرز  شود که برای ایجاد آن سرمایه‌گذاری وسیعی صورت گرفته و سرآغازی برای اعزام کاروان‌های زوار از این مرز باشد.

برچسب ها : مرزخسروی
مدیر سایت امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

خطایی رخ داده است. خطا : آرشیو در حال حاضر در دسترس نیست