ﺳﻪشنبه 18 اردیبهشت 1403
EN

اخبارعمومی

براي شب آرزوها آماده شويم

براي شب آرزوها آماده شويم
در هر يك از سه ماه شريف رجب، شعبان و ماه مبارك رمضان، شبى است بسيار شريف؛ در ماه رجب «ليلة‌الرغائب» است كه شب جمعه‏ اوّل ماه باشد و در شعبان «ليلة‌البرات» و «ليلة الرحمه و المباركه» است كه شب نيمه آن باشد و در ماه رمضان «شب قدر» است كه از تمامى شب‏‌ها افضل و بالا‌تر است.

* ليله الرغائب

شب جمعه اول ماه رجب را ليلة‌الرغائب مى‏‌گويند كه اعمال بسياري براي آن نقل شده است كه بافضيلت‌ترين آن نمازي است كه از پيامبر گرامي اسلام (صلي الله عليه و آله) نقل شده است كه موجب آمرزش گناهان مي‌شود.

* نماز ليله الرغائب

روز پنج‏شنبه اوّل ماه را روزه مى‏گيرى، چون شب جمعه داخل شود مابين نماز مغرب و عشاء دوازده ركعت نماز مى‏گزارى، هر دو ركعت به يك سلام و در هر ركعت از آن يك مرتبه حمد و سه مرتبه «إنّا أنْزَلْناهُ» و دوازده مرتبه «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» مى‏خوانى و چون از نماز فارغ شدي، هفتاد مرتبه مى‏گويى: «اللهُمَّ صَلِّ عَلى مُحمّدٍ النبيّ الأُمّي وَعلى آلِهِ»، پس به سجده مى‏روى و هفتاد مرتبه مى‏گويى: «سبوح قدّوس ربُّ المَلائِكةِ والرُوح»، پس سر از سجده بر مى‏دارى و هفتاد مرتبه مى‏گويى: «رَبِّ اغْفِر وَارحَم وَتَجاوَزْ عَمّا تَعلمُ إنّك أنتَ العَليُّ الأَعْظَمُ»، پس باز به سجده مى‏روى و هفتاد مرتبه مى‏گويى: «سُبّوحٌ قُدّوسٌ رَبُّ المَلائِكَةِ وَالرّوحِ»، پس حاجت خود را مى‏طلبى كه انشاءالله بر آورده خواهد شد.

پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) در فضيلت نماز ليله الرغائب مي‌فرمايند: كسي كه اين نماز را بخواند، شب اول قبرش خداي متعال ثواب اين نماز را با زيبا‌ترين صورت و با روي گشاده و درخشان و با زبان فصيح به سويش مي‌فرستد. پس او به آن فرد مي‌گويد:‌اي حبيب من، بشارت بر تو باد كه از هر شدت و سختي نجات يافتي.

مي‌ّت مي‌پرسد تو كيستي؟ به خدا سوگند كه من صورتي زيبا‌تر از تو نديده‌ام و كلامي شيرين‌تر از كلام تو نشنيده‌ام و بويي، بهتر از بوي تو نبوييده‌ام. آن زيباروي پاسخ مي‌دهد: من ثواب آن نمازي هستم كه در فلان شب از فلان ماه از فلان سال به جا آوردي. امشب به نزد تو آمده‌ام تا حق تو را ادا كنم و مونس تنهايي تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور دميده شود و قيامت بر پا شود، من سايه بر سر تو خواهم افكند.
مدیر سایت امتیاز به خبر :
خطایی رخ داده است. خطا : آرشیو در حال حاضر در دسترس نیست