جمعه 10 فروردین 1403
EN

خبرگزاری

هفته بسيج گرامي باد

هفته بسيج گرامي باد

بسیج در کلام امام

در دنیا افتخارم این است که خود بسیجی ام، زیرا که گلدسته های رفیع آن اذان شهادت و رشادت سر داده[اند]. اگر ندای دلنشین تفکر بسیجی در کشور طنین انداز شد، چشم طمعِ دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد شد.

بسیج در کلام رهبری

امروز همه جوانان ما، پیروان ما، دانشجویان ما، روحانیون ما، بزرگان ما و کوچکان ما فهمیدند که سعادتشان در این است که اسلام را با بصیرت و روشن بینی و با خردمندی بفهمند و آن را به کار گیرند تا بتوانند از دشمنی ها کم کنند و این همان بسیج است؛ حقیقت بسیج یعنی این.


معنویت بسیجی

بسیجی ضمیری روشن و زبانی ذاکر و شاکر را همچون صدفی که گوهری از ایمان و بینش در درون دارد، از لغزش ها حفظ کرده است. او پیروزیش در جهاد اصغر را مرهون سعی و تلاشش در جهاد اکبر می داند. او خطر نفس امّاره، نفسی که به بدی فرمان می دهد، آویزه گوش کرده است و می داند قصد رستگاری و فلاح نه تنها او را از اجتماع و جامعه برکنار نباید بکند، بلکه با هدفی الهی و با آگاهی و تدبیر باید برای سازندگی، وارد جامعه شود.

بسیج و آینده

بسیج توانمندی های تحسین برانگیز و عظیمی را به نمایش گذاشته است به اعتراف دوست و دشمن، مایه افتخار و سربلندی اسلام و انقلاب و کشور شده است. گواهان و شواهد نشان می دهد بسیج هنوز توانمندی های ناشناخته فراوانی دارد، و اگر شناخته شود و مورد تکریم و حمایت و هدایت و مدیریت قرار گیرد، می توان از قدرت و توان عظیم و خودجوش بسیج، برای اعتلای انقلاب اسلامی و ایران عزیز بهره مند شد، از این توانمندی ها می توان در امور اقتصادی فرهنگی و رفاهی ـ اجتماعی و دیگر زمینه ها که باید شناخته شود، استفاده نمود. بسیج بهترین پشتوانه علمی و فرهنگی و دفاعی برای آینده نظام مقدس الهی است.

بسیج و تهاجم فرهنگی

وقتی که دشمن، در جنگ تحمیلی، مقاومت و فداکاری نیروهای دست از جان شسته را دید و فهمید در جبهه نظامی نمی تواند پیروز شود، از روزنه فرهنگ وارد کارزار جدیدی بر ضد نظام اسلامی و باورهای فرهنگی ـ مذهبی ملت ما شد.

در این جبهه و جنگ، هدف اصلی جوانان است. دشمن در صدد غلبه بر تفکر و اندیشه جوانان است، اما جوانان برومند کشور، در پناه تفکر دوراندیشانه و واقع بینانه بسیجی نشان دادند نسلی فرهیخته و فهمیده و مشکل گشا هستند، نه مشکل آفرین. امید است با این تفکر راسخ و مؤثّر، دشمن شکستی دیگر را تجربه کند.

بسیج و سازندگی

ساده زیستی، صفا و صمیمیت، ایثار و گذشت، بهره گیری در حد نیاز و بیشترین بازدهی و ایمان قوی و شعور بسیار، خصوصیاتی هستند که بسیجیان از آنها برخوردارند. همین ویژگی ها بود که توانست بسیج را به نیروی پر توان برای حراست و نگهبانی از اسلام و ارزش ها و هنجارها تبدیل کند.

بسیج در دوران جنگ و سازندگی توانست نقش مؤثر و ارزنده ای داشته باشد. در دوران سازندگی، مردان رزم و پیکار، یعنی بسیجیان در لباس مهندسان و پزشکان و مدیران، مُدرسان دانشگاه و حوزه و کارگران کارخانه های مختلف، به سازندگی ایران عزیز که بدان عشق می ورزیدند، مشغول شدند.

بسیجی و رسالت تاریخی

بسیجی فداکار، عاشقانه به جبهه شتافت تا طنین غریبانه ترین فریاد در غروب عاشورا بی پاسخ نماند. او شریعه به شریعه می پوید تا جرعه ای آبِ معرفت و مردانگی به خیام تشنگان حقیقت و راستی نسل این قرن برساند.

بسیجی بودن یعنی کوتاه کردن فاصله چهارده قرن با فرهنگ عاشورا. بسیج در پی آن است ثابت کند می توان تمامی آیه آیه قرآن را در گسترده زندگی عینیت بخشید، می توان قرآنی زیست و قرآنی زندگی و تلاش کرد و قرآنی رفت.

بسیج و اطاعت از ولایت

بسیجی رهرو همیشگی پیر جماران و مطیع امر ولایی رهبر معظم انقلاب است. بسیجی در تمام صحنه ها نگاه به فرمان ولایت دارد. بسیجی بسان عمّار و ابوذر و مقداد و کمیل حاضر و ناظر است. بسیجی عاشق و مرید ولایت است، چرا که سعادت جاوید و سربلندی دنیوی را در پیروی از ولایت دیده و بدان معتقد است. اطاعت بسیجی از ولایت اطاعتی آگاهانه و برای دینداری است. بسیجی به اطاعت با معرفت و شناخت، ایمان و اعتقاد دارد.

یادی از گذشته

دیشب که تو را دیدم چقدر دلت گرفته بود. من هم دلم گرفت، اما تو نفهمیدی. من هم چیزی نگفتم. نگفتم، که متوجه شدم من و تو دلمان اینجا نیست. ما دلمان را در نخلستان های خرمشهر و خلیج همیشه فارس و در کوه های سر بلند کردستان و رمل های فکه جا گذاشته ایم. من و تو عشق بی نهایت را در روزهای خوش جبهه و در شب های سخت مورد تلاطم اروند یاد گرفته ایم. به گلزار شهدای هویزه، به پل خیبر، به طلایه و آنجا به یاد همه بچه های با صفا و با معرفت جنگ، دعایِ توسل بخوانیم و بر فراق یاران پر کشیده از دیارمان اشک حسرت و اشتیاق بریزیم.

بسیج و میهن دوستی

اوّلین گلوله که به سمت سرزمین دلیران، ایران ـ مهد علم و دانش ـ پرتاب شد، کسی جز بسیجیان بی ریا سینه در مقابل آنان قرار نداد. بسیج با دفاع از میهن و دیار خود نشان داد میهن دوست است. جان فشانی او نشان داد حاضر نیست حتی یک وجب از سرزمینش به دست دشمن افتد. بعد از جنگ هم بسیجیان بودند که اوّلین قدم ها را جهت سازندگی ایران عزیز برداشتند. آفرین بر این غیورمردان آگاه و دیندار باد.

بسیج و علم آموزی

از بچه های خوب دانشکده است. مؤدب است، شوخ طبع و بذله گو است، در همان حال که رعایت همه را می کند. گاه به کشفی تازه درباره او می رسم. وقت نماز، اذانش، انسان را به آفریدگار می خواند.

چند روز قبل متوجه شدم جای چند زخم در دست و سرش دارد. وقتی از بچه ها سؤال کردم، گفتند از بچه های بی ادعای جبهه است. جالب بود، سه ترم با او بودم، امام سعی نکرده بود زخم هایش و نشان های افتخارش را به کسی بگوید یا نشان دهد. در دل به او آفرین گفتم، چرا که در دو جبهه دفاع و دانش پیروز و سربلند است.

بسیج و فعالیت های اجتماعی

بعد از جنگ تصور می شد که دیگر بسیج فعالیتی نداشته باشد، اما بسیج تشکیلات نظامی صِرْف نیست؛ بسیج دارایی پایان ناپذیری از اعتماد به نفس و نشانه غرور و سربلندی است.

عملکرد بسیج بعد از جنگ فعالیت های وسیعی را در بر می گیرد؛ تأمین امنیت شهر ما، کمک به ریشه کنی فلج اطفال، تأمین امنیت انتخابات، زنده کردن فریضه امر به معروف و نهی از منکر، گسترش فرهنگ و باورهای انسان ساز، بخشی از فعالیت های بسیج را تشکیل می دهد.

الگوی بسیجی

الگو و مقتدای بسیجیان، امیر مؤمنان علی(ع) اوّل بسیجی اسلام می باشد. بسیجی به علی تأسی و نگاه می کند، کسی که سال ها برای حفظ و حراست از نبوت و رسالت جهاد و مبارزه کرد و برای عدالت، سختی ها کشید و سرانجام در محراب عشق به شهادت رسید.

بسیجی برای عقیده و ارزش های سازنده جهاد می کند، برای عدالت تلاش و کوشش می نماید و هدفی جز رضای خدا ندارد.

زنان بسیج

بسیج عرصه تلاش تمام نیروها است. مرد و زن، کوچک و بزرگ، پیر و جوان، همه و همه در این عرصه پیر خیر و برکت حاضرند.

زنان ما یا بسیجی اند یا همراه و همراز بسیجیان هستند. زن بسیجی پرتوان در اجتماع و خانواده حاضر می شود و الگوی او فاطمه زهرا(س) است، همو که مظهر تلاش و عفاف دین و دانش بود. زنان بسیجی در زمان جنگ با روحیه دادن به همسران و فرزندانِ جهادگرِ خود، نقشی مهم در پیروزی جهادگران پرتوان ایفا کردند و اکنون با حفظ عفاف و ترغیب و تشویق دیگران زنان به پارسایی و پاکدامنی، راه را بر تهاجم ضد فرهنگی دشمن بسته اند. زنان بسیجی می کوشند فرزندانی فهمیده و با ایمان تحویل جامعه دهند.

بسیج و ارزش ها

مهم ترین و اصلی ترین فکر و دغدغه بسیج، حفظ ارزش ها و باورهای مذهبی ملی است. اگر هشت سال مردانه در مقابل دشمن ایستادگی کرد، برای این بود که ارزش های سازنده ای که به برکت انقلاب اسلامی زنده شده بود، حفظ و تقویت گردد.

بسیجی می داند ارزش ها حاصل رشادت های همرزمانش است. پس برای پاسداری از آن ها آماده است و اجازه نمی دهد قلم یا بیانی ارزش ها را حذف یا کم رنگ نماید، چرا که به فرموده مولایش، امام حسین(ع)، زندگی، عقیده و ایستادگی در با ورها و ارزش هاست.

تفکر بسیجی

تفکر بسیجی بر اساس و شالوده محکم و پویای اسلام استوار است. تفکر بسیجی تفکری پویا و زنده است. او حیات دارد و به جامعه حیات و نشاط می بخشد. اگر تفکر سازنده بسیجی در جامعه پیاده شود، کشور در مقابل حوادث و ناملایمات بیمه خواهد شد، چرا که در تفکر بسیجی ایستادگی و شهادت و اطاعت از ولایت، با بینش و معرفت وجود دارد و این عوامل سد محکمی در مقابل سیلاب های خانه برانداز و مخرّب دشمنان دین و مرز و بوم است.

بسیج و دینداری

مهم ترین و اصلی ترین ویژگی بسیجی، دیندار بودن او است. دینداری هویت بسیجی است. اگر بسیجی فداکار و مهربان و ایثارگر است و از جان گذشته و پرتوان و پر نشاط و خردمند می باشد، از آن روست که دیندار است. بسیجی دیندار است، چرا که می داند دین مایه سعادت دنیا و آخرت است. او دین را تنها در رابطه خود با خدا نمی داند، بلکه دین را آیین و مکتب سازنده برای جامعه و فرد می بیند. دین برای بسیجی در عبادت خلاصه نمی شود، بلکه او خواهان دینی است که در جامعه و اجتماع نقش و تأثیر داشته باشد و دینی باشد که عدالت اجتماعی و اقتصادی را به ارمغان آورد. دینی که بسیجی از آن دفاع می کند، دین سیاست و عبادت است.

مدیر سایت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.
خطایی رخ داده است. خطا : آرشیو در حال حاضر در دسترس نیست