جمعه 10 فروردین 1403
EN

حج تمتع

سعودی ها از افشای عمق فاجعه منا وحشت دارند

  • 23 شهریور 1395
  • 08:03
  • حج تمتع
  • 0 دیدگاه
  • 1130 بازدید
  • Article Rating
سعودی ها از افشای عمق فاجعه منا وحشت دارند

رئیس سازمان حج در مراسم بزرگداشت شهدای منا در گیلان با اشاره به تأکید رهبر انقلاب مبنی بر تشکیل کمیته حقیقت یاب در خصوص فاجعه منا گفت: چرا عربستان این کمیته را با حضور کشورها تشکیل نمی دهد و فیلمها و مستنداتش را در آنجا مورد بررسی قرار نمی دهد؟! هنوز حکام سعودی شهدای منا را 700 نفر اعلام می کنند در حالی که 7 هزار نفر در منا به شهادت رسیدند. آنها از افشای عمق فاجعه وحشت دارند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت؛ مهندس سعید اوحدی روز شنبه 20 شهریورماه در مراسم بزرگداشت 25 شهید فاجعه منای استان گیلان که در مصلی بزرگ شهر رشت برگزار شد، گفت: این روزها که به سالگرد شهادت شهدای مظلوم منا نزدیک می شویم برای ما که در آن سرزمین حضور داشتیم حتی تصور آن فاجعه بزرگ و بی سابقه در طول تاریخ اسلام، دردناک است.

وی افزود: ما در دفاع مقدس عزیزترین افراد را از کنار پیکرهایشان گذشتیم بنده توفیق اسارت و درک سید آزادگان حاج آقای ابوترابی را داشتم، پیکرهای شهدا و مظلومیت اسرا را دیدم ولی در پاسخ به سوال خبرنگاری در این باره که روزهای اسارت سخت تر بود یا ایام فاجعه منا، گفتم لحظه لحظه های وقوع فاجعه منا سختی اش برابر با 8 سال دوران اسارت بود فاجعه ای که با بی کفایتی و بی تدبیری و بی لیاقتی حکام سعودی رقم خورد.

رئیس سازمان حج بیان کرد: شهدای سال های دفاع مقدس در دفاع از کشور اسلحه به دست گرفته بودند و در حال جنگ با دشمن بعثی به شهادت رسیدند اما زائران خانه خدا به کدامین گناه به شهادت رسیدند؟ شهدایی که بیش از 10 سال در صف انتظار برای عزیمت به حج بودند و روز عرفه و مشعر الحرام را درک کرده بودند!

مهندس اوحدی به حال و هوای ایام حج سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: شب عید قربان به منا رفتیم تا ببینیم شرایط برای زائران مهیا است یا نه، و روز عید قربان باید اینکه زائران ما حاجی شده اند را تبریک می گفتیم اما باید مصاحبه می کردیم و عمق آن فاجعه بزرگ را تشریح می کردیم. هر زمانی که در عربستان در آن ایام مصاحبه می کردیم لحظاتی به حال مصیبت زده خودمان می گریستیم و بعد مصاحبه می کردیم.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه فاجعه منا در اصل شامل سه فاجعه بود، عنوان کرد: فاجعه اول این بود که پلیس بی انصاف سعودی راه زائران را بست و با مستنداتی که داریم بیش از یک هزار زائر از کشورهای مختلف شهادت دادند که پلیس عربستان راه را بست و گرنه خیابان 204 مسیر زائران ایرانی نبود و با بی تدبیری زائران افریقایی را که صبح زود رمی جمرات را انجام داده بودند و خیمه های آنان در خیابان 204 بود را از سوی مقابل به آن خیابان راه داد و جمعیت از دو طرف با یکدیگر در تقابل قرار گرفته و این اتفاقات بی لیاقتی و بی کفایتی مسئولان سعودی را نشان می دهد.

رئیس سازمان حج گفت: صبح روز عید قربان در سرزمین منا از بخش های عملیاتی بازدید می کردیم .حدود ساعت 9 در مرکز پزشکی حج و زیارت بودیم که آقای محمدی معاون سازمان حج که فرماندهی عملیات را بر عهده داشت با بنده تماس گرفتند و خبر وقوع فاجعه در منا را دادند. یک ربع بعد با ایشان تماس گرفتم که پاسخگو نبودند و بعداً متوجه شدیم سعودی ها وی را دستگیر کرده اند. در واقع سعودی ها افرادی که برای امداد رسانی به محل می رفتند را دستگیر می کردند. بعد از ایشان آقای مجردی که رئیس ستاد مکه بودند و در ایام تشریق مدیریت عرفات را بر عهده داشتند،  با بنده تماس گرفتند و اخبار آن فاجعه بزرگ را اعلام کردند.

** اگر امکانات بیمارستانی و احیا وجود داشت، 60 درصد شهدای منا زنده می ماندند

سعید اوحدی ادامه داد: فاجعه دوم در بیمارستان های عربستان اتفاق افتاد. همینجا از خدمات مرکز پزشکی و عزیزان گروه تفحص تشکر می کنم. 800 عزیز مجروح را این عزیزان از زیر تلی از شهدای مظلوم که روی هم افتاده بودند نجات دادند که حدود 150 تا 160 نفر از آنان ایرانی و بقیه از حجاج کشورهای دیگر بودند. فاجعه روز عید قربان اتفاق افتاده بود و عربستان تعطیل بود، جمعه و شنبه هم تعطیلات پایان هفته عربستان بود. بعد از ظهر روز عید قربان که به بیمارستان های منا مراجعه کردیم شاهد بودیم که پیکرهای مجروح زائران در کف راهروهای بیمارستان ها افتاده است. بنده بارها اعلام کرده ام که اگر امکانات درمانی و احیا به اندازه کافی وجود داشت، 60 درصد از شهدای منا امروز زنده بودند و این ظلم و بی کفایتی حکام سعودی است که باید در دنیا و قیامت پاسخگوی آن باشند و مظلومیت شهدا گریبانگیر حکومت سعودی خواهد شد.

وی در ادامه گفت: فاجعه سوم مربوط به رفتار بی شرمانه با ابدان مطهر شهدا بود. سعودی ها ساعت 5 بعد از ظهر عید قربان منطقه وقوع فاجعه را نظامی کردند. پیکرهای شهدا در گرمای بالای 50 درجه روی زمین قرار گرفته بود. 2 تا 2 و نیم ساعت اجازه امداد به هیچ کشوری را نمی دادند از طرفی امداد خود سعودی ها هم با تاخیر وارد صحنه شد. فاجعه سومی در حال اتفاق بود. سعودی می خواستند مسیر رمی جمرات را برای روز یازدهم آماده و تخلیه کنند و به این بهانه ابدان مطهر شهدا را با بی احترامی و اهانت درون 25 تریلی کانتینر داری که مخصوص جابجایی مواد غذایی بود قرار داده و حمل می کردند. برخی از آنها را به طائف، جده و دیگر شهرهای عربستان می بردند.

رئیس سازمان حج گفت: روز شنبه زمانی که به مکه و سردخانه معیصم رفتیم دیدیم 25 تریلی آنجا زیر آفتاب و گرمای بالای 50 درجه عربستان قرار گرفته است. خون آبه ای که از کانتینرها پایین آمده بود به ارتفاع حدود 3 میلی متر کف آن محوطه را پوشانده بود که روی آن آهک پاشیده بودند. این رفتار با پیکرهای مطهر زائرانی بود که عرفه و مشعر الحرام را درک کرده بودند و این مظلومیت شهدا و خباثت سعودی ها را نشان می داد.

مهندس اوحدی در ادامه اظهار داشت: همکاران گروه تفحص ما که حدود 10 تا 12 نفر بودند بایستی پیکرهای مطهر 461زائر ایرانی را از میان 7 هزار پیکر شهید شناسایی می کردند پیکرهایی که در آن شرایط نگهداری شده بود و از لحاظ فیزیکی تغییر وضعیت داده بود. بعضی از عزیزان گروه تفحص در همان عربستان بیماری گوارشی گرفتند و راهی بیمارستان شدند و برخی از آنها زمانی که به ایران آمدند یک تا دو هفته در بیمارستان بستری بودند.

** نهیب تاریخی رهبر انقلاب راه انتقال پیکر شهدا به کشور را هموار کرد

رئیس سازمان حج در ادامه در خصوص انتقال پیکرهای مطهر شهدا به کشور گفت: عامل اول که راه را برای ما هموار کرد نهیب تاریخی رهبر معظم انقلاب اسلامی در هشتم مهرماه سال گذشته در دانشگاه افسری نوشهر در جمع نظامی بود که روند مذاکرات با هیئت سعودی را تغییر داد.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: روز هشتم مهرماه مذاکرات با طرف سعودی در خصوص انتقال پیکرهای شهدا به کشور برگزار شد. دکتر هاشمی وزیر محترم بهداشت، دکتر قشقاوی معاون وزارت خارجه و دکتر ضیایی رئیس جمعیت هلال احمر به عنوان هیئت ایرانی به عربستان آمده بودند. این هیئت از سه روز قبل از جلسه به عربستان آمده بودند و اما به برکت وجود همان شهدا و از آنجایی که همه پدیده های عالم خلقت همراه با حکمت است، زمان آن مذاکرات با سخنرانی رهبر انقلاب همزمان شده بود.

** سعودی ها فاجعه منا را قضا و قدر می دانستند!!

اوحدی ادامه داد: علی رغم ظاهر غم انگیز این حادثه تلخ، زیبایی هایی نیز اتفاق افتاد که باید تبیین شود. زمانی که هیئت ایرانی به سرپرستی دکتر هاشمی به عربستان آمده بود 118 پیکر شهدای منا شناسایی شده بود اما سعودی ها حاضر به تحویل جنازه ها نبودند. تفکر مذهبی آنها اعتقادی به این نداشت که پیکرها را تحویل دهند. زمانی که با وزرا و مسئولین سعودی مذاکره می کردیم آنها فاجعه منا را قضا و قدر الهی می دانستند.

وی افزود: اولین جلسه مذاکره با سعودی با حضور مقامات ایرانی هشتم مهرماه برگزار شد. سرپرست هیئت ایرانی دکتر هاشمی وزیر بهداشت کشورمان بود. جلسه ساعت 12 ظهر در محل ساختمان وزارت خارجه عربستان در جده برگزار می شد. صبح روز جلسه با ما تماس گرفتند و اعلام کردند به دلیل جلسه مهمی که برای وزیر بهداشت عربستان که در راس طرف سعودی در آن جلسه بود پیش آمده وی عازم ریاض است و نمی تواند در جلسه حضور داشته باشد و این خلاف پروتکل سیاسی و حکایت از تکبر و نخوت و غرور و بداخلاقی سعودی ها داشت و می خواستند طرف ایرانی را تحقیر کنند. اما ما مشورت گرفتیم و تصمیم گرفتیم بخاطر شهدا به آن جلسه برویم.

وی ادامه داد: طرف ایرانی در آن جلسه 6 نفر بودند اما در مقابل 20 نفر از مقامات سعودی که در میان آنها مقامات لشکری و امنیتی نیز بودند حضور داشتند. آقای دکتر هاشمی مدبرانه و با نگاه تخصصی  مواضع خودشان را اعلام کردند اما طرف سعودی شروع به بهانه آوردن کردند که تابوت نداریم و تشریفات و موانع قانونی را مطرح کردند و از این دست مسائل مطرح شد.

رئیس سازمان حج گفت: در آن جلسه پیامکی که حاوی بخشی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دانشگاه افسری نوشهر بود برای آقای دکتر قشقاوی آمدو ایشان تلفن همراه خود را به بنده دادند. پیام را خواندم و گوشی ایشان دست به دست چرخید. شگفت زده شده بودیم ولی نمی توانستیم مشورت بگیریم.

مهندس اوحدی ادامه داد: در همین حال شخصی وارد شد و کاغذی به نماینده وزارت خارجه که در آن جلسه حضور داشت، تحویل داد که با خواندن آن مطلب رنگ از رخسار وی پرید. به آقای قشقاوی گفتم ظاهراً پیام آقا را آوردند. در آن جلسه دستیار ارشد و قائم مقام امیر مکه در حال سخنرانی بود که انسجام صحبت وی بهم ریخت. بهر شکلی بود جلسه را جمع کردند. در حال ترک کردند جلسه بودیم که دستیار ارشد امیر مکه خودش را به من رساند و شماره همراه مرا گرفت و گفت الان وزیر بهداشت از ریاض تماس گرفته و در خواست کرده اند که بعد از ظهر با شما جلسه داشته باشد.

وی ادامه داد: ساعت 8 بعداز ظهر همان روز به وزارت بهداشت عربستان در جده رفتیم. همه چیز عوض شده بود. اعلام کردند 118 پیکر را با هواپیمای اختصاصی به ایران می فرستیم و تشریفات قانونی برای انتقال پیکرهای مطهر شهدای ایرانی را لغو کردند و ایمان داشته باشید که پیام رهبری و درایت ایشان که در طول تاریخ بی سابقه است که رهبری اینگونه از مردمش دفاع کند، عامل این اتفاق بود.

رئیس سازمان حج و زیارت ایثار و از جان مایه گذاشتن نیروهای تفحص ایرانی را عامل دوم در انتقال پیکرهای مطهر شهدای مظلوم منا به کشور دانست.

وی در ادامه گفت: به یاد دارم روزی 25 شهید را شناسایی کرده بودیم آنقدر مصیبت زده بودیم که می خواستیم مصاحبه کنیم و این خبر را اعلام کنیم تا تسلی خاطری برای خودمان و خانواده های معظم شهدا در داخل کشور باشد.

رئیس سازمان حج گفت: اگر رهبری فرمودند تنها صدای رسایی که در آن ایام در سرزمین عربستان شنیده می شد صدای جمهوری اسلامی بود، با اشراف به این موضوع اعلام می کنم که هیچ کشوری نتوانست بیش از 5 یا 6 پیکر زائر شهید خود را از سعودی ها تحویل بگیرد.

رئیس سازمان حج بیان کرد: روز سوم یا چهارم بعد از حادثه برگه ای را جلوی گروه تفحص ما گذاشتند تا امضا کنند، قوانین عربستان می گوید همه پیکرها باید دفن شود. سعودی ها 5 هزار قبر را در مقبره الشهدای مکه آماده کرده بودند و می خواستند از ما هم امضا بگیرند تا شهدا را آنجا دفن کنند. اعلام کردیم اگر خانواده ها بخواهند پیکرها به ایران بازگردانده می شود و اگر رضایت دادند در اینجا دفن خواهد شد.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: بعد از گروه اولی که شناسایی شده بود قرار بود 114 پیکر دیگر را نیز که شناسایی کرده بودیم به ایران بازگردانیم. پیکرها به جده انتقال داده شده بود شب همه کارها انجام شده بود، پاسپورت ها را گرفته بودیم و کشوهای سردخانه که شهدای ایرانی در آن بودند را علامت زده بودیم روز بعد که قراربود شهدا انتقال داده شوند چند ساعتی از زمان مقرر گذشته بود که یکی از دوستان تماس گرفتند و اعلام کردند سعودی ها 17 پیکر شهدا که قرار بود انتقال پیدا کند را در مقبره الشهدا دفن کرده و نمی دانند که کجا دفن کرده اند!! پیکر دو شهید گیلانی نیز در میان همین پیکرها بود که البته بعدا خانواده ها به مکه مشرف شدند و با دریافت dna پیکرها شناسایی شد.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به پیام رهبر انقلاب به کنگره حج گفت: سابقه نداشت رهبر معظم انقلاب در خصوص فاجعه منا اینگونه صحبت کند دنیا در بهت فرو رفته است . با چندین خبرگزاری خارجی که مصاحبه داشتم آنها از سخنان و پیام رهبری در حیرت بودند.

وی با بیان اینکه رهبری در فرمایشاتشان سه مطالبه جدی داشتند، گفت: مطالبه اول معظم له از داخل بود که از همه مسئولین خواستند که به خانواده شهدای منا خدمت کرده و پیگیری حقوقی این فاجعه با جدیت و بطور کامل انجام شود که این کار یک ارگان نیست و همه دستگاه ها از جمله وزارت خارجه، بنیاد شهید و بعثه و سازمان حج و زیارت و دیگر دستگاه ها باید در این راستا تلاش کنند.

رئیس سازمان حج و زیارت بیان کرد: مصوباتی هم در بنیاد شهید تصویب و ابلاغ شده که از جمله آن این است که کوچه ها و خیابان های محل اقامت شهدا به نام آنان نامگذاری شود که از مسئولین استان می خواهیم در این خصوص تلاش کنند زیرا هر تلاشی که در خدمت به خانواده شهدای مظلوم این فاجعه صورت گیرد، سیلی محکمی بر صورت حکام سعودی است.

رئیس سازمان حج مطالبه دوم رهبری را مطالبه از جهان اسلام برشمرد و گفت: ایشان به خفقان حاکم در کشورهای اسلامی اشاره فرمودند. 95 درصد شهدای منا اهل سنت هستند. در منا 7 هزار نفر به شهادت رسیدند. دولت عربستان وقیحانه و بی شرمانه حتی یک عذرخواهی از جهان اسلام نکرد ولی امیدواریم ملت های دنیا عربستان را مجبور کنند تا رفتارش را تغییر دهد.

سعید اوحدی مطالبه سوم رهبر انقلاب را از سازمان های حقوق بشری دنیا که بعضا با پول حرام عربستان تغذیه می شوند برشمرد و گفت: همان زمانی که برای مذاکرات حج به عربستان می رفتیم برخی می گفتند حج فریضه واجب است چرا کوتاهی می شود و قرارداد بسته نمی شود ولی آقا فرمودند حج ابراهیمی حجی است که عزت و حرمت و کرامت زائر در آن حفظ شود.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به آیاتی از قرآن عنوان کرد: مگر عربستان صاحب خانه خدا است؟ عربستان هیچگونه مالکیتی بر اساس آیات صریح قرآن و احادیث و روایات بر مکه و مدینه ندارد. هر جا خداوند از بیت ا... الحرام و حج سخن به میان آورده للناس یعنی برای مردم آمده است و حج و بیت ا... الحرام متعلق به مسلمانان است.

رئیس سازمان حج در ادامه گفت: در گفتگو با سعودی ها در مذاکرات حج آنها با برداشت غلط از آیات قرآن می گفتند خداوند خودش امنیت حج و بیت الله الحرام را تأمین می کند و حاضر به ارائه تضمینی برای تأمین امنیتی حجاج نبودند در حالی که وظیفه عربستان تأمین امنیت حجاج است.

مهندس اوحدی در ادامه گفت: با توجه به فرمایشات رهبر انقلاب باید برنامه ریزی شود تا علما و نخبگان و فرهیختگان جهان اسلام و سازمان همکاری های اسلامی با هم جمع شده و حج با مشورت آنان اجرا و اداره شود.

رئیس سازمان حج با اشاره به فرمایش رهبر انقلاب مبنی بر تشکیل کمیته حقیقت یاب در خصوص فاجعه منا گفت: اگر عربستان ریگی به کفش نداشت که ما اعتقاد داریم سنگ به کفش دارد چرا این کمیته را با حضور کشورها تشکیل نمی دهد و این فیلمها و مستنداتش را در آنجا مورد بررسی قرار نمی دهد؟! هنوز حکام سعودی شهدای منا را 700 نفر اعلام می کنند در حالی که 7 هزار نفر در منا به شهادت رسیدند. آنها از افشای عمق فاجعه وحشت دارند.

رئیس سازمان حج و زیارت خطاب به خانواده های معظم شهدا گفت: دو خواسته شما عزیزان مبنی بر دیدار با رهبر معظم انقلاب و اطلاق عنوان شهید برای شهدای مظلوم منا محقق شده است. پیگیری های حقوقی این فاجعه نیز با فرمایشاتی که رهبری داشتند با تلاش مضاعفی از سوی دستگاه دیپلماسی کشور دنبال خواهد شد و سازمان حج نیز با ارائه مستندات پشتیبانی لازم را انجام خواهد داد.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه رهبری در دیدار با مسئولان حج بعد از بازگشت به ایران معظم له با اشاره به واقعه عاشورا و کلام حضرت زینب(س) که با دیدن سرهای بریده و پیکرهای شهدا فرمودند ما رأیت الا جمیلا ، فاجعه منا را علی رغم همه تلخی ها دارای ابعاد زیبا و قابل تأملی توصیف کردند، گفت: در دیدارهایی که با خانواده معظم شهدا داشتم با سجایای اخلاقی آنها آشنا شدم. خواب هایی که خانواده ها از شهدا می بینند قابل تامل است. از خانواده ها می خواهیم که خاطرات و گفته های آنان را ثبت کنند و اگر از بزرگداشت شهدا سخن می گوییم باید این ارزشهای بجا مانده از آنان حفظ شود.

مهندس اوحدی خطاب به خانواده های معظم شهدای منا بیان کرد: شهدا در حیات مادی برای خانواده خود دغدغه داشتند امروز نیز در حیات معنوی و اخروی برای آنها دغدغه دارند شهدا به ما بشارت می دهند و ما باید به سوی این بشارت برویم و با این شهدای مظلوم در ادامه راهشان عهد ببندیم.

رئیس سازمان حج و زیارت در پایان با اشاره به دیدار خانواده های معظم شهدای منا با رهبر انقلاب گفت: بیانات رهبری آبی بر داغ دلهای سوزان خانواده ها بود بگونه ای که بعد از این دیدار آرامش در چهره های آنان قابل مشاهده بود.

برچسب ها : حج95
مدیر سایت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.
خطایی رخ داده است. خطا : آرشیو در حال حاضر در دسترس نیست