پنجشنبه 09 فروردین 1403
EN

حج تمتع

هيأت حقيقت ياب اسلامي- بين المللي، واقعيات حادثه منا را بررسي كند

  • 17 شهریور 1395
  • 14:46
  • حج تمتع
  • 0 دیدگاه
  • 834 بازدید
  • Article Rating
هيأت حقيقت ياب اسلامي- بين المللي، واقعيات حادثه منا را بررسي كند
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح امروز (چهارشنبه) در ديدار خانواده هاي شهداي مِنا و مسجدِالحرام، كوتاهي و بي‌كفايتي سعودی ها در اين حادثه را، اثبات مجدد بي لياقتي اين شجره خبيثه‌ي ملعونه در تص...
به گزارش پايگاه اطلاع رساني سازمان حج و زیارت ، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح امروز (چهارشنبه) در ديدار خانواده هاي شهداي مِنا و مسجدالحرام، كوتاهي و بي‌كفايتي آل سعود در اين حادثه را، اثبات مجدد بي لياقتي اين شجره خبيثه‌ي ملعونه در تصدي و اداره حرمين شريفين خواندند و تأكيد كردند: اگر راست مي گويند و در حادثه بي تقصيرند، بگذارند يك هيأت حقيقت ياب اسلامي- بين المللي، واقعيات مسئله را از نزديك بررسي و روشن كند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، ديدار با خانواده‌هاي شهيدان منا و مسجدالحرام را يادآور حوادث دردناك سال گذشته دانستند و افزودند: حادثه منا و جان باختن حاجيان ايراني در حال عبادت و با لبان تشنه و در زير آفتاب سوزان، حادثه‌اي عميقاً غم‌انگيز و فراموش‌نشدني است، البته اين حادثه ابعاد گوناگون و روشنگري از لحاظ سياسي، اجتماعي، اخلاقي و ديني دارد كه اين ابعاد نبايد فراموش شوند.

رهبر انقلاب اسلامي گفتند: سال گذشته، مواجه شدن خانواده‌ها با خبر درگذشت عزيزان‌شان و بازگشت جنازه‌هاي آنان بسيار سخت و دشوار بود اما در مقابل اين مصيبت، توجه به اين واقعيت كه آن عزيزان همچون شهدا در سايه مغفرت، رحمت و نعمت الهي هستند مي تواند مايه تسلّي و آرامش باشد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي سپس با اشاره به شهادت حدود ۷ هزار تن از زائران خانه خدا در حادثه منا اين انتقاد جدي را مطرح كردند كه چرا كشورها و دولتها به اين حادثه سنگين و تأثربار، عكس العملي نشان ندادند؟

ايشان، سكوت دولتها و حتي علما، فعالان سياسي، روشنفكران و نخبگان جهان اسلام در قبال شهادت ۷ هزار زائر بي‌گناه را، «بلاي بزرگ امت اسلامي» خواندند و افزودند: حساس نبودن در قبال مسائلي نظير حادثه سخت و جانكاه منا، مصيبت واقعي جهان اسلام است.

رهبر انقلاب، خودداري حكام سعودي از يك عذرخواهي زباني را اوج وقاحت و بي شرمي آنان برشمردند و افزودند: حتي اگر تعمدي در كار نبوده باشد، اين همه بي تدبيري و بي‌كفايتي براي يك مجموعه حاكميتي و سياسي، جرم محسوب مي شود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، سخنان خود را در جمع خانواده هاي داغدار شهداي منا با طرح يك سئوال مهم ادامه دادند: وقتي يك رژيم، حتي از اداره ميهمانان خدا كه براي او درآمدزا نيز هستند عاجز مي ماند، چه تضميني وجود دارد كه در اوقات مشابه، حوادث مشابه منا روي ندهد؟

رهبر انقلاب اسلامي افزودند: ملت ايران شجاعانه در مقابل جهالت و گمراهي آل سعود ايستاده و مواضع قرآني و بر حق خود را، با افتخار و صريح بيان مي كند و ملتها و كشورهاي ديگر نيز بايد شجاعانه، گريبان سعودي ها را بگيرند.

ايشان خاطرنشان كردند: بي كفايتي سعودي ها و ناامني تحميل شده از سوي آنان بر حجاج خانه خدا، حقيقتاً نشان داد اين حكومت، لايق اداره حرمين شريفين نيست كه اين واقعيت بايد در جهان اسلام ترويج شود و جا بيفتد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، بُعد ديگر حادثه منا را سكوت مرگبار مدعيان حقوق بشر دانستند.

رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به جنجال سياسي - تبليغاتي سازمانهاي مدعي دفاع از حقوق بشر در قبال اجراي احكام قضايي در برخي كشورها افزودند: سكوت محض در قبال كوتاهي يك حكومت در اداي وظايفش و جان باختن ۷ هزار انسان مظلوم و بي‌گناه، هويت دروغين مدعيان جهاني حقوق بشر را آشكار كرد و كساني كه به مجامع و سازمانهاي بين المللي اميد بسته اند، بايد از اين واقعيت تلخ درس بگيرند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، تشكيل يك هيأت حقيقت ياب را از جمله كارهاي واجب و ضروري كشورهاي اسلامي و مدعيان حقوق بشر خواندند و افزودند: با وجود گذشت يك سال از آن حادثه غم‌بار، بررسي اسناد ديداري، شنيداري و مكتوب، حقايق ماجرا را تا حدود زيادي روشن خواهد كرد.

ايشان با تأكيد به مسئولان كشور براي پيگيري جدي تشكيل هيأت حقيقت ياب افزودند: آل سعود اگر به ادعاي بي تقصيري خود در حادثه منا مطمئن است، دهانها را با پول نبندد و بگذارد هيأت حقيقت ياب، مسئله را از نزديك دنبال كند.

رهبر انقلاب در بخش ديگري از سخنانشان حاميان رژيم سعودي را شريك جنايات اين رژيم در فاجعه منا خواندند و افزودند: رژيم بي شرم سعودي به پشتوانه همراهي آمريكا، وقيحانه در مقابل مسلمانان ايستاده و در يمن، سوريه، عراق و بحرين خونريزي مي كند، بنابراين آمريكا و ديگر حاميان رياض در جرم و جنايات سعودي ها شريكند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به تلاش دستگاههاي تبليغاتي وابسته براي القاي جنايت منا به عنوان نمونه اي از اختلاف و درگيري «شيعه و سني» يا «عرب و غيرعرب» افزودند: حاميان تبليغاتي حكام سعودي در حالي اين دروغ محض را تكرار مي كنند كه اكثرِ ۷ هزار شهيد منا، از جمله تعداد زيادي از شهداي ايراني، اهل سنت هستند.

ايشان افزودند: آل سعود و تروريستهاي جلادِ ساخته و پرداخته دست آنان در يمن و سوريه و عراق، مردم عرب را به خاك و خون مي كشند، بنابراين بر خلاف تبليغات خباثت آلود غربي‌ها، سعوديها حامي مردم عرب نيز نيستند و ماجراي مِنا ربطي به درگيري ساختگي و رسانه‌اي عرب و غيرعرب ندارد.

رهبر انقلاب تأكيد كردند: واقعيت ماجرا اين است كه سعوديهاي منفور، يك گروه در درون جهان اسلام هستند كه برخي از آنها دانسته و برخي نادانسته به دشمني با مسلمانان مشغولند و جهان اسلام بايد با ايستادگي در مقابل آنان، از اربابان سعودي‌ها يعني آمريكا و انگليس خبيث اعلام برائت و بيزاري كند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در پايان سخنانشان دستگاههاي مختلف از جمله وزارت امور خارجه، بعثه، سازمان حج و بنياد شهيد را به اَداي كامل و پيگيري جدي وظايف خود در قبال حادثه عظيم منا فراخواندند.

پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، حجت‌الاسلام والمسلمين قاضي عسكر نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت با تسليت شهادت شهداي ۱۷ شهريور ۱۳۵۷، جمعه خونين مكه در سال ۱۳۶۶ و شهداي سال گذشته حج،گفت: دو فاجعه بزرگ منا و مسجدالحرام شيريني حج را به تلخي تبديل و مردم و خانواده‌هاي بسياري را داغدار كرد.

حجت‌الاسلام والمسلمين قاضي عسكر با اشاره به كارشكني سعودي‌ها در تشكيل كميته حقيقت‌ياب افزود: بعثه مقام معظم رهبري و سازمان حج با ثبت و ضبط اظهارات شاهدان فاجعه و با همكاري حقوق‌دانان، راه‌هاي پيگيري حادثه را از طريق مجامع حقوقي بين‌المللي شناسايي كرده و نخواهند گذاشت حادثه منا به فراموشي سپرده شود.

همچنين حجت‌الاسلام والمسلمين شهيدي محلاتي نماينده ولي فقيه و رييس بنياد شهيد و امور ايثارگران، گزارشي از اقدامات و فعاليت‌هاي ستاد بزرگداشت حادثه منا و مسجدالحرام بيان كرد و گفت: فاجعه غم‌بار منا در اثر سوء مديريت و بي‌كفايتي آل سعود اتفاق افتاد.
برچسب ها : حج95
مدیر سایت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.
خطایی رخ داده است. خطا : آرشیو در حال حاضر در دسترس نیست